|
T I T E L : |
Yuppies, dibboeks en Scuds: Nieuwe Israelische cinema |
In: Filmmuseum, Amsterdam (14 t/m 20 sept.); Lantaren/Venster, Rotterdam (20 t/m 27 sept.); Haags Filmhuis, 21 t/m 27 sept.
De grillige kanten van de Israelische
samenleving
Door HANS BEEREKAMP
De duurste Israelische film
aller tijden, The Dybbuk of the Holy Apple Field (Ahava
Asura) uit 1998, werd door regisseur Yossi Somer opgedragen aan
Hollywoodveteraan Fred Zinnemann.
Dat feit roept een pijnlijke associatie op, namelijk dat de Israelische cinema in geen verhouding
staat tot wat de joodse diaspora aan films heeft opgeleverd. De
bekendste Israelische regisseur en producent is sinds de jaren zeventig
ook internationaal zeer actieve Menachem Golan, maar ook zijn
omvangrijke oeuvre wordt in artistiek opzicht nauwelijks serieus
genomen. Toch duikt er af en toe wel eens een aardige Israelische film
in de Nederlandse bioscoop op, zij het de laatste jaren steeds minder
frequent.
Om te laten zien wat wij zoal missen, laat het Filmmuseum onder het
motto Yuppies, dibboeks en Scuds negen recente Israelische films
zien. Twee daarvan, Kadosh (1999) en Kippur (2000), beide
geregisseerd door de in 1993 uit Frankrijk teruggekeerde Amos Gitai,
gaan binnenkort wel uitgebracht worden. De oorsprong van Gitai als
documentairemaker is goed terug te vinden in deze twee interessante
fictieve reconstructies van de Israelische samenleving.
Kippur laat de traumatische invloed van de oorlog van 1973 zien,
door de ogen van een groep militairen die gewonden per helikopter
afvoeren van de hoogte van Golan.
Kadosh toont met veel respect en nauwgezet de grimmige kanten van
het bestaan als vrouw in de orthodoxe wijk van Jeruzalem, Mea Sharim. In
diezelfde wijk is ook het op het oude jiddische sprookje van Hanan en
Lea gebaseerde The Dybbuk of the Holy Apple Field gesitueerd: een
door zijn ernstige realisme niet geheel overtuigend variatie op The
Exorcist, waarin een dibboek bij een jonge vrouw uitgedreven wordt.
De beste recente Israelische films, zoals Kadosh en Yana's
Friends (Chaverim shel Yana) maken dankbaar gebruik van het
dramatische karakter van de zo explosieve samenleving. Yana's Friends
uit 1999, het debuut van de in Moskou geboren Arik Kaplun, is een
tragikomische vertelling over de wederwaardigheden van net gearriveerde
Russische immigranten tijdens de Iraakse Scud-aanvallen in 1990. Een
prettig rommelig karakter en dito sentimentaliteit maskeren de
doortimmerde structuur van een rijk scenario, waarin voornamelijk
Russisch en gebrekkig Hebreeuws wordt gesproken. Om begrijpelijke
redenen was Yana's Friends een enorm kassucces. Ook die film over
vitaliteit, liefde en gasmaskers zou een bioscooproulement verdienen.
|
NRC Webpagina's
13 SEPTEMBER 2000
|