|
T I T E L : |
Big Momma's House |
R E G I E : |
Raja Gosnell |
M E T : |
Martin Lawrence, Nia Long, Paul Giamatti, Terrence Howard, Ella Mitchell, Jascha Washington, Anthony Anderson |
In: 60 theaters
Big Momma's House is magere travestieklucht in een
nieuw jasje
Door HANS BEEREKAMP
De tante van Charley is
terug, en ze is Afro-Amerikaans en weegt over de honderd kilo. Big
Momma's House hijst de travestieklucht in een nieuw jasje, door de
ultra-coole ster Martin Lawrence uit te dossen als een dikke dame uit de
binnenlanden van Georgia, die de dagen van de slavernij nog bijna
meegemaakt moet hebben. Van een FBI-agent in Armanipakken transformeert
hij tot een schommel in bloemetjesjurk, die een heel pak reuzel en een
liter olie in de pan mikt om haar varkenskrabbetjes even aan te bakken.
De film van regisseur Raja Gosnell, gepromoveerd van Chris Columbus'
editor tot maker van hits als Home Alone 3 en Never Been
Kissed, heeft een scenario dat er niet veel toe doet. Lawrence moet
Big Momma (Ella Mitchell) schaduwen, omdat ze een verdachte kleindochter
heeft, maar neemt in haar afwezigheid haar plaats in.
Big Momma's House is bij uitstek een ster-vehikel voor een komiek
die in navolging van Eddie Murphy niet alleen graag extreme typetjes
neerzet, maar ook de draak wil steken met slome, niet hippe zwarte
Amerikanen, om zo af te rekenen met de laatste restjes van oom Tom. Dat
gebeurt dit keer met kennis van zaken, maar zonder veel respect of
wezenlijke interesse voor het oude Zuiden. Het gegeven zou misschien een
aardige sketch van tien minuten op hebben kunnen leveren. Als basis voor
een speelfilm is die ene grap veel te mager.
|
NRC Webpagina's
13 SEPTEMBER 2000
|