|
Pistolen zorgen voor drama
Christopher Nolan, vorig jaar in
Rotterdam winnaar van een Tiger Award, presenteerde zijn tweede film in
Venetië.
Door BIANCA STIGTER
VENETIË, 6 SEPT. Memento, de tweede speelfilm van de jonge
Engelse regisseur Christopher Nolan, heeft een hoofdpersoon met een
aandoening die je in een boek van Oliver Sachs zou verwachten. Leonard
heeft bij een ongeluk zijn korte termijn geheugen verloren. Hij weet wel
wie hij is, maar hij kan zich niet herinneren wat hij vijf minuten
geleden gedaan heeft. De dingen beklijven niet meer. Met behulp van
briefjes en polaroids slaat hij zich door het leven. Echt belangrijke
informatie tatoeëert hij op zijn lichaam. Nolan (28) laat deze man
de hoofdrol spelen in een thriller. Leonard wil zich wreken op de man
die hem zijn geheugen heeft ontnomen en zijn vrouw heeft vermoord.
Memento, dat in het programma Cinema del presente wordt vertoond,
heeft een bijzondere structuur. Het verhaal wordt bijna geheel
achterstevoren verteld. Sommige gebeurtenissen zien we een paar maal, en
die zijn dan door nieuwe informatie steeds weer anders te interpreteren.
Langzaam laat Nolan je wijs worden in de verwarrende wereld van Leonard,
en daagt de tragiek van het feit dat Leonard na vijf minuten alweer
vergeten zal zijn dat hij wraak heeft genomen. Aan het eind van de film
zet Nolan alles nog een keer op losse schroeven. Memento speelt,
zoals dat heet, met de regels van het genre. Het is een knappe variant
op een bekend thema. Toch vroeg ik me af of er over deze hoofdpersoon
geen verhaal te vertellen zou zijn waarin geen pistolen voorkomen. Het
is een vraag die wel meer films op het festival oproepen. "Met een
pistool heb je meteen een drama", zei Christopher Nolan gisteren tijdens
een interview. Geweld komt op een heel andere manier voor in twee films
over Zuid-Amerika, die beide meedingen naar de Gouden Leeuw. Schilder
Julian Schnabel, die eerder een film maakte over de jong gestorven
kunstenaar Jean-Michel Basquiat, maakte nu een aangrijpend portret van
de Cubaanse dichter Reinaldo Arenas (1943-1990), die zowel om zijn
geschriften als om zijn homoseksualiteit op Cuba werd vervolgd en in
1980 als ongewenst element naar Amerika mocht emigreren, een emigratie
die hem geen bevrijding bracht. Before Night Falls is een film
die niet alleen de treurnis en de schoonheid in Arenas' leven, maar ook
zijn werk lijkt te verfilmen. De film begint met treurig prachtige
beelden van een jongetje in de modder en eindigt met een gedicht over
dat jongetje. Barbet Schroeder, regisseur van onder meer Barfly,
verfilmde een boek van de Columbiaanse schrijver Fernando Vallejo, La
Virgen de los Sicarios (Our Lady of the Assassins). Een schrijver op
leeftijd keert na dertig jaar terug naar Medellin om er te sterven, maar
wordt verliefd op een straatjongen die zich prostitueert en lid is van
een bende. De schrijver is niet in staat of wil niet meer in staat zijn
om zich tegen het geweld dat voor de jongen zo gewoon is te verzetten.
Schroeder noemt het een 'gevoel van toenemende verdoving'. Elke
straatruzie beslist de jongen met een moord. Schroeder, die zelf
opgroeide in Colombia, laat iets zien van een wereld waarin geweld geen
amusement maar werkelijkheid is.
La Virgen de los Sicarios is in dat opzicht precies het
tegenovergestelde van Memento. Gruwelijk is de scène
waarin de schrijver een vrouw uitscheldt die huilt omdat er net voor
haar ogen iemand is doodgeschoten. Voor de schrijver brengt een pistool
geen drama meer teweeg.
|
NRC Webpagina's
6 SEPTEMBER 2000
|