|
T I T E L : |
Saving Grace |
R E G I E : |
Nigel Cole |
M E T : |
Brenda Blethyn, Craig Ferguson, Martin Clunes, Tchéky Karyo, Diana Quick, Phyllida Law, Jamie Foreman, Valerie Edmond |
In: 10 theaters
Marionetten met marihuana
Door HANS BEEREKAMP
Dat Bert Haanstra zich bij
Fanfare (1958) liet inspireren door Britse komedies uit de
Ealing-studio over brave dorpsbewoners die zich tot crimineel gedrag
laten verleiden was geen toeval. Ealings sterregisseur Alexander
Mackendrick (1912-1993) was immers in Giethoorn Haanstra's adviseur.
Merkwaardiger is dat de Ealing-traditie van onschuldig vermaak weer de
kop opsteekt in de eigentijdse Engelse film. Komedies als Waking
Ned, over het oplichten van de loterij, en Saving Grace, over
het verbouwen van marihuana door een eerzame weduwe uit Cornwall, laten
zich direct vergelijken met Mackendricks Whiskey Galore! uit
1949. Het belangrijkste verschil is dat de Ealing-films destijds zwarter
en venijniger waren.
Die conclusie stemt een beetje treurig. Als regisseur Nigel Cole in
Saving Grace een karikaturale koddebeier opvoert, die oogluikend
toelaat dat de weduwe haar faillissement tracht af te wenden door de
aanplant van cannabis tussen de rozen, dan lijkt dat een naïef
anachronisme. Erger nog, de dorpsbewoners uit de films van weleer waren
gelaagder en meer door de wol geverfd dan de in een tekstverwerker
bedachte marionetten in Saving Grace. Zelfs de hoofdrol van
Brenda Blethyn, eerder voor een Oscar genomineerd voor haar vertolking
in Mike Leighs Secrets & Lies, is niet meer dan een constructie.
Het lijkt wel of de film geschreven is met het oogmerk de uitstekende
actrice Blethyn eens te laten zien dat ze ook met een dame uit de
upper class uit de voeten kan. Je gunt haar die mogelijkheid van
harte, maar dat is op zichzelf te weinig bestaansreden voor een film als
Saving Grace. Of zou het soms de bedoeling zijn een lichtvoetig
pleidooi te houden voor de legalisering van soft drugs? Ook de
dorpsarts, en zelfs twee kirrende oude winkeldametjes, mogen graag af en
toe een gek sigaretje opsteken, zonder daar enige zichtbare schade aan
over te houden. Je zou bijna respect krijgen voor een film die zo
onbekommerd imbeciel durft te zijn.
|
NRC Webpagina's
6 SEPTEMBER 2000
|