|
T I T E L : |
The Perfect Storm |
R E G I E : |
Wolfgang Petersen |
M E T : |
George Clooney, Mark Wahlberg, John C. Reilly, Diane Lane, Mary Elizabeth Mastrantonio, William Fichtner, Karen Allen, Allen Payne, Bob Gunton |
In: 95 theaters
Visserstragiek in 'Perfect Storm' is
internationaal
Door HANS BEEREKAMP
Het Amerikaanse Katwijk heet
Gloucester en ligt aan de kust van Massachusetts, niet ver van de plek
waar Steven Spielberg Jaws opnam.
In de nacht van Allerheiligen 1991 spanden op de oceaan de elementen samen en stak een storm op van
windkracht 12, een constellatie van lage- en hogedrukgebieden waar
meteorologen alleen maar van kunnen dromen. Voor de zes bemanningsleden
van een schamele zwaardvissersboot uit Gloucester, de Andrea Gail, was
het ongunstige weerbericht geen reden zich af te laten schrikken. Het
was de laatste kans van het seizoen om de tegenvallende vangsten tot dan
toe goed te maken, en de eigenaar van het schip, een cynische reder,
toch nog een handvol daalders te ontfutselen. Hun schuit was een
wereldschuit, en mannen van Gloucester zijn niet bang voor een beetje
wind of vloedgolf. Ook de zwaardvis wordt duur betaald.
Het is onwaarschijnlijk dat Wolfgang Petersen, de oorspronkelijke Duitse
regisseur van Das Boot en van de verfilming van Sebastian Jungers
non-fiction-bestseller The Perfect Storm, kennis heeft van Herman
Heijermans' Op hoop van zegen. Visserstragiek is geen exclusief
Nederlands thema, al is The Perfect Storm wel de eerste
Hollywoodfilm die put uit de ons zo vertrouwde bron. De manier waarop
Petersen in zijn film de vissersmannen introduceert, en uitgebreid
stilstaat bij wie zij aan de wal achterlaten, spreekt voor een
Nederlands publiek boekdelen van Jan Mens of Jan de Hartog. Sinds het
succes van Titanic is ook in Hollywood een voorspoedig einde geen
noodzakelijke voorwaarde meer voor een superproductie.
Het Amerikaanse publiek, dat zeer talrijk kwam toegestroomd, bevestigde
de stelling dat een film best verkeerd mag aflopen, zeker wanneer het
verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen. En ook al lieten de
nabestaanden van kapitein Billy Tyne onlangs weten Warner Bros. aan te
zullen klagen voor het negatieve daglicht waarin de film hem zou stellen
(een reactie die bij de verschijning van Jungers boek uitgebleven was),
het publiek kan moeilijk anders dan sympathie opbrengen voor de door
George Clooney gespeelde zeebonk.
De belangrijkste verdienste van The Perfect Storm ligt in de
technische kwaliteit van de reconstructie van de hel op zee. Nooit
eerder werden met gebruikmaking van computeranimatie de windvlagen, de
wolkenkrabberhoge golven, de stampende boeg en de heroïsche
reddingspoging van een helikopter van de kustwacht zo overtuigend in
beeld gebracht. Wie gevoelig is voor het magisch aandoende vermogen van
de speelfilmmachinerie om iets in beeld te brengen dat je waarschijnlijk
nooit zelf zult meemaken, mag zich The Perfect Storm niet laten
ontgaan. De prijs die ervoor betaald moet worden is het ondergaan van de
meest voor de hand liggende gemeenplaatsen uit het zeemansrepertoire. In
de gelagkamer van Gloucester heeft zelfs een Kniertje plaatsgenomen,
zonder pannetje, maar met verwijtende blik naar de reder. En ook de haai
uit Jaws krijgt, als obligate hommage, een kort gastoptreden
toebedeeld.
|
NRC Webpagina's
6 SEPTEMBER 2000
|