|
Clint Eastwood opent het filmfestival van Venetië
met film en prijs
Bejaarde astronauten zijn beter
Vanavond opent het 57ste
Internationale Filmfestival van Venetië met de
wereldpremière van Clint Eastwoods astronautenfilm Space
Cowboys. Het is een van de weinige Amerikaanse films in het
hoofdprogramma, maar Eastwood is dan ook eigenlijk een Italiaanse
ontdekking, van Sergio Leone.
Door BIANCA STIGTER
VENETIË, 30 AUG. Toen Donald Sutherland gevraagd werd of hij voor
honderdduizend dollar in een film van Clint Eastwood wilde spelen, zei
hij: "Natuurlijk. Geef me alleen een paar weken om het geld bij elkaar
te krijgen." Vanavond opent Space Cowboys, de film waarin
Sutherland zo graag wilde spelen dat hij er geld voor over had, het
Filmfestival van Venetië. Space Cowboys is waarschijnlijk
de eerste film waarin een man met een loszittend kunstgebit als sexy
wordt gepresenteerd. Het is in ieder geval de eerste film waarin mannen
van boven de zestig de ruimte ingaan. Volgens Eastwood zullen er nu
snel meer volgen: "In Hollywood houdt men meer van kopiëren dan
van uitvinden." De film is volgens de regisseur een hommage aan piloten
als Chuck Yeager die in de jaren vijftig de pioneers van de ruimtevaart
waren, maar voor de eerste echte vlucht vervangen werden door een
chimpansee. "In Space Cowboys krijgen ze een tweede kans", zei
Eastwood gisteren op een 'minipersconferentie' in hotel Excelsior,
geflankeerd door zijn drie medespelers Sutherland, Tommy Lee Jones en
James Garner. Ze zijn in Space Cowboys vier bejaarde piloten die
eindelijk de ruimte in mogen om een Russische satelliet te repareren.
"Ik heb met de film niemand een lesje willen leren", zei Eastwood.
"Maar ik heb toch kunnen vertellen dat ouderen sommige dingen beter
kunnen dan jongeren." Space Cowboys is een van de schaarse
Amerikaanse films op de 57ste editie van het festival. In de competitie
zitten maar twee films uit de Verenigde Staten, Dr. T. and the
Women van Robert Altman en Before Night Falls van Julian
Schnabel. Er worden op het Lido ook weinig Amerikaanse publieksfilms
gepresenteerd. Het Venetiaanse festival volgt daarmee een trend ten
gunste van Aziatische en Europese films die in mei in Cannes werd
ingezet. Volgens directeur Alberto Barbera betekent de Amerikaanse
cinema op het festival nu niet meer dan die uit andere landen. Barbera,
die het festival voor de tweede maal leidt, had ook een praktische
verklaring voor de afnemende Amerikaanse inbreng. Door de opkomst van
dvd's en internet worden films steeds vaker over de hele wereld op
hetzelfde moment uitgebracht. Daardoor gaan veel Amerikaanse zomerfilms
voor vertoning op het festival verloren.
Het retrospectief is traditiegetrouw nog wel aan een Amerikaan gewijd,
aan iemand die volgens het festival zelfs Amerika ís. Clint
Eastwood ontvangt vanavond uit handen van Sharon Stone een Gouden Leeuw
voor zijn hele oeuvre. De Italianen eren Eastwood als een Amerikaans
icoon, maar beschouwen hem ook een beetje als hún Amerikaan.
Eastwood brak ten slotte in de jaren zestig door in de spaghetti-
westerns van Sergio Leone. Eastwood heeft zijn status als auteur vooral
aan Unforgiven (1993) te danken. Deze gevoelige western bracht
een correctie aan op het in eerdere films van de acteur en regisseur
vaak verheerlijkte geweld. Eastwoods recente films zijn vaak op een
mannelijke manier sentimenteel; ze ademen een soort weemoed naar maar
ook afkeer van de traditionele macho. De door intellectuelen vaak
verguisde Dirty Harry is onschadelijke geschiedenis geworden. Eastwood
laat zich de hommage een van de vele van de laatste jaren - ontspannen
aanleunen. Grote woorden heeft hij niet meer nodig. Op de vraag waarom
hij zoveel westerns gemaakt heeft, antwoordt hij: "I make 'm because I
like 'm." Over de reeks antihelden die hij vertolkt heeft, zegt
Eastwood: " Ik ben op mijn manier wel een rebel geweest. Ik heb altijd
een hekel gehad aan bureaucratie, maar je er tegen verzetten kan je in
grote moelijkheden brengen. Het is leuker om dat verzet te spelen." Als
auteur lijkt Eastwood zich ondanks alles niet te beschouwen. "Schrijven
is de enige scheppende kunst. Al het andere is slechts interpretatie."
Waarom de zeventigjarige met acteren begon, kan hij zich niet meer
herinneren. "Maybe I wanted to meet chicks." Aan ophouden denkt hij nog
niet. "Ik dreig vaak met pensioen gaan. Maar dat doe ik ook alweer een
jaar of tien."
|
NRC Webpagina's
30 AUGUSTUS 2000
|