|
T I T E L : |
Frequency |
R E G I E : |
Gregory Hoblit |
M E T : |
Dennis Quaid, James Caviezel, Noah Emmerich, Shawn Doyle |
In 33 theaters
Een radioverbinding met het verleden
Door BIANCA STIGTER
De Amerikaanse thriller
Frequency speelt zich zowel in 1969 als in 1999 af in de New-
Yorkse wijk Queens. Dertig jaar geleden was het daar volgens deze film
leuker dan nu.
Regisseur Gregory Hoblit liet zich door Norman Rockwell inspireren voor een nostalgische tekening van een tijd waarin vaders
houthakkershemden droegen en brandweermannen waren, de buren gezellig
kwamen barbecuen en iedereen enthousiast op een zwart-wit televisie naar
een honkbalwedstrijd keek. Zelfs de zon lijkt in 1969 uitbundiger te
hebben geschenen. Voor John Sullivan, een somber kijkende politieman,
was het in 1969 ook leuker. Hij was toen nog zes, zijn toekomstige vrouw
had hem nog niet verlaten en zijn vader was nog niet overleden. Maar zo
treurig blijft het niet, want Frequency, het scenariodebuut van
producent Toby Emmerich, is sciencefiction. Sullivan krijgt de kans om
het verleden te veranderen, en zijn heden verandert daardoor mee. In de
fantasie van Emmerich zijn het geen mensen, zoals in Back To The
Future en talloze andere tijdreisfilms, maar feiten die door de tijd
kunnen reizen. Door een klimatologische bijzonderheid kan John via een
oude radiozender met zijn vader Frank praten. Hoblit heeft een mooie
manier gevonden om het verschil tussen de verstreken dertig jaar aan te
geven. De camera glijdt door het ouderlijk huis in Queens, waar John
altijd is blijven wonen, en terwijl we kijken worden razendsnel meubels
verplaatst en vervangen. Alleen het bureau waarop de radiozender staat
is onveranderd voor het raam blijven staan. Daar communiceert 1969
rechtstreeks met 1999.
Natuurlijk is het eerste wat John doet als hij van de schrik bekomen is,
voorkomen dat zijn vader sterft. Door zijn informatie overleeft de vader
de brand waarbij hij in 1969 omkwam. Maar lang mogen ze van deze stunt
niet genieten, want Emmerich, die er prat op gaat dat hij advies inwon
van een professor in de theoretische natuurkunde, weet dat alles wat je
in het verleden verandert, invloed heeft op de toekomst. Helaas laat hij
ons die wetenschap vervolgens op bekend terrein gewaar worden. Als Johns
vader de brand overleeft, wordt Johns moeder het slachtoffer van een
seriemoordenaar. Vader en zoon werken vervolgens in heden en verleden
samen om deze nieuwe ramp te voorkomen. Frequency wordt dan een
redelijk conventionele politiethriller, waarin alleen de manier waarop
informatie wordt gewonnen een beetje afwijkt van het geijkte. Ook de
karakters zijn oude bekenden. Wat zou er zijn gebeurd als Frank, als
ideale vader uitstekend door Dennis Quaid neergezet, niet zo ideaal was
geweest? Frequency doet naar nog een film met hetzelfde
uitgangspunt verlangen. In een parallel universum bestaat die misschien
ook wel.
|
NRC Webpagina's
30 AUGUSTUS 2000
|