|
T I T E L : |
Romeo Must Die |
R E G I E : |
Andrzej Bartkowiak |
M E T : |
Jet Li, Aaliyah, Delroy Lindo, DMX, Isaiah Washington |
In: 44 theaters
Een vrouw slaan met een vrouw
Door BIANCA STIGTER
In Three Kings, de
overdonderende Amerikaanse film over de Golfoorlog, ging de camera met
een kogel mee een lichaam binnen en liet zien wat daar voor schade werd
aangericht.
Een soortgelijk idee wordt een jaar later gebruikt in de Amerikaanse actiefilm Romeo Must Die. Als vechtkunstenaar Jet Li
een trap uitdeelt, zien we de ontvanger niet alleen in elkaar krimpen,
maar zijn op een soort röntgenfilm ook zijn brekende botten te
zien. Bij Three Kings was het nog de bedoeling dat je schrok van
het effect. In Romeo Must Die willen ze dat je lacht. Jet Li is
na Jackie Chan de grootste ster van de Hongkongse actiefilm en net als
Chan probeert Li nu ook de Amerikaanse markt te veroveren. Twee jaar
geleden speelde hij een belangrijke bijrol in Lethal Weapon 4. Nu
is hij de hoofdrolspeler in Romeo Must Die, het regiedebuut van
cameraman Andrzej Bartkowiak, waarin oosterse vechtkunst en Afrikaans-
Amerikaanse muziek en stijl tot een hippe mix moeten leiden. Het
verhaaltje is over de horizon heen gebaseerd op Romeo and Juliet.
De zoon van een Chinese mafiabaas en de dochter van een zwarte gangster
worden verliefd op elkaar in de Amerikaanse stad Oakland. De dochter
wordt gespeeld door Aaliyah, een r & b zangeres die ook een aantal
liedjes voor de film zingt. Een bijrol wordt gespeeld door rapper DMX.
Li doet een paar aardige gevechten in de film. Hij vecht onder meer
tijdens een spelletje Amerikaans voetbal. Ook gebruikt hij een vrouw om
een vrouw in elkaar te slaan. Maar zo inventief en grappig als Chan is
Li niet. Gek is dat Li soms hulp krijgt van op de computer
gecreëeerde effecten. Misschien zitten die erin omdat de producent
van de film, Joel Silver, ook producent is van The Matrix. Maar
het in de lucht hangen dat in die film zo bijzonder was, is in Romeo
Must Die lachwekkend. Zulke special effects verhouden zich slecht
tot de vechtkunststunts, die hun oh-effect ontlenen aan het feit dat ze
echt lijken.
|
NRC Webpagina's
23 AUGUSTUS 2000
|