|
T I T E L : |
Hollow Man |
R E G I E : |
Paul Verhoeven |
M E T : |
Kevin Bacon, Elisabeth Shue, Josh Brolin, Kim Dickens, Greg Grunberg, Joey Slotnick, Marie Jo Randle |
In: 63 theaters
Laag voor laag lyrisch verdwijnen
Door BIANCA STIGTER
Wat je zou doen als je
onzichtbaar bent, zegt waarschijnlijk veel over je persoonlijkheid. Ik
ken iemand die vooral bang is dat er dan mensen op hem zouden gaan
zitten.
Sebastian Caine (Kevin Bacon), de professor die onzichtbaar wordt in Hollow Man, is nergens bang voor. Het eerste dat de
wetenschapper, die in een Porsche rijdt en zichzelf de bijnaam God heeft
gegeven, doet als hij onzichtbaar is geworden, is de borsten van een
vrouw betasten. Later blijkt dat al zijn slechte eigenschappen door het
onzichtbaar worden vrij spel krijgen. Wat dat betreft volgt Paul
Verhoeven in zijn nieuwste film de regels van het genre na. Net als in
The Invisible Man uit 1933 van James Whale, de eerste verfilming
van het verhaal van H.G. Wells, verandert de wetenschapper die zijn
uitvinding op zichzelf toepast in een moordzuchtige gek.
De special effects in Hollow Man zijn daarentegen ongekend en
haast lyrisch te noemen. Ze doen het bloed in je aderen niet stollen, je
voelt het juist stromen. Op een bed in een laboratorium wordt een
onzichtbare aap vastgebonden. Caine spuit hem een serum in om hem weer
zichtbaar te maken. Langzaam zien we de vloeistof een ader vullen, die
zich vertakt en het hart bereikt. Laag voor laag verschijnt de aap in
beeld; eerst de aderen, dan de botten, dan de spieren en tenslotte de
huid. Als je kijkt voelt het alsof je zelf gemaakt wordt. Iets later in
de film laat Verhoeven dit proces nog eens in omgekeerde volgorde plaats
vinden. Sebastian wordt onzichtbaar en dan is het alsof je met hem mee
verdwijnt. Je bent er in het donker van de bioscoop alleen nog omdat je
de druk van de stoel tegen je lichaam voelt. Samen met Sebastian voel je
je na deze verdwijning de ultieme voyeur en je wilt best met hem mee
naar het huis van zijn overbuurvrouw, die net als ze haar behaatje
uittrekt altijd het gordijn dichtdoet. De onzichtbare professor belt
aan, glipt naar binnen en verkracht haar. Maar zeker weten of dat
gebeurt, doen we niet, want Verhoeven stuurt het publiek naar buiten.
Vanaf dat moment is de band met Sebastian weer verbroken en Hollow
Man wordt dan veel minder interessant, een vileine invuloefening.
Misschien komt dat omdat we ons nu moeten identificeren met Sebastians
medewerkers, een door zijn ex-vriendin (Elisabeth Shue) aangevoerd team
van wetenschappers die vooral uitblinken in braafheid. Sebastian verlaat
het laboratorium nog maar één keer, om in een zwembad een
van zijn geldschieters te vermoorden. Door het water dat van hem
afdruipt, wordt hij voor even prachtig half zichtbaar. Maar dan gaat
Sebastian weer terug naar het laboratorium en begint de grote maar saaie
slachting onder het personeel. Plassen bloed en een gigantisch vuur
kunnen niet voorkomen dat je al voor de film is afgelopen weer terug
denkt aan het opzienbarende begin. En hoe zou het zijn als er iemand op
je ging zitten?
Vrijdag in het Cultureel Supplement: Gesprek met Paul Verhoeven
|
NRC Webpagina's
23 AUGUSTUS 2000
|