|
T I T E L : |
High Fidelity |
R E G I E : |
Stephen Frears |
M E T : |
John Cusack, Jack Black, Lisa Bonnet, Joan Cusack, Tim Robbins, Iben Hjejle, Todd Louiso, Joelle Carter, Sara Gilbert |
In: 6 theaters
Verslavende film van Stephen Frears over jongens, mannen en popmuziek
Gevoelens waar geen liedjes voor zijn
Door DANA LINSSEN
Rob Gordon heeft alles al
geprobeerd. Hij heeft z'n platen alfabetisch gerangschikt, geografisch
en chronologisch, maar op de dag dat zijn vriendin hem verlaat, heeft
hij het plotseling gevonden: hij gaat de soundtrack van zijn leven
autobiografisch ordenen.
Liedjes zijn voor hem geen muziekjes op de achtergrond, maar bakens, mistlampen, vuurtorens die hem de weg wijzen
door het verwarrende leven van een jongen. About a Boy heet de
laatste roman van de Engelse schrijver Nick Hornby, die een stem werd
voor een hele generatie mannen die zich nog steeds jongens voelen.
Vertederende, ergerlijke jongens die zeggen: "Wil je m'n platen zien?"
als ze bedoelen: "Mag ik je kussen?"
High Fidelity is op Hornby's eerste, gelijknamige boek gebaseerd.
Een boek vol lijstjes van favoriete liedjes, liedjes die beter dan jij
kunnen zeggen wat je bedoelt, geschikte liedjes om op je begrafenis te
draaien of voor je nieuwe geliefde. Als het in een liedje is gezongen,
dan is het zo.
John Cusack speelt Rob, maar als medeproducent en coscenarist, is hij
ook de drijvende kracht achter de film. Hij vroeg de Engelse regisseur
Stephen Frears, met wie hij eerder werkte in The Grifters, voor
de regie. Frears bleef als regisseur tamelijk op de achtergrond. Zijn
handtekening is hooguit zichtbaar in de vanzelfsprekende manier waarop
de Londense setting van het boek werd vertaald naar locaties in Chicago.
In films als Dangerous Liaisons en Mary Reilly liet Frears
Europese literaire geschiedenissen spelen door Amerikaanse acteurs, die
een zekere losheid gaven aan de geografische en historische bepaaldheid
van die verhalen. Door het Chicago van Frears in High Fidelity
kun je opeens het Londen van Hornby in een achterafstraatje in je eigen
stad herkennen.
Cusack is charmant en dwingend aanwezig in de manier waarop hij zijn
publiek toespreekt, in een literaire monologue interieur recht in de
camera, terwijl hij in de anekdotische scènes waarmee de film
door zijn desastreuze liefdesleven bladert, bescheiden is, en zich soms
door de toeschouwer bijna betrappen laat op gevoelens waar geen liedjes
voor zijn.
High Fidelity is een romantische komedie waarin jongens niets van
meisjes begrijpen, maar wel mateloos door ze gefascineerd zijn. Het
eerste wat Rob doet als hij een meisje leuk vindt is een cassettebandje
voor haar compileren met nummers die hem aantrekkelijk voor haar moeten
maken. Waarschijnlijk had hij ze beter kunnen vragen hetzelfde voor hem
te doen, want terwijl de meisjes naar zijn muziekjes luisteren, vergeet
hij naar hun te luisteren en wordt hij keer op keer teleurgesteld in de
liefde. Of wil hij diep in zijn hart teleurgesteld worden in de liefde?
Zodat hij weer kan zwelgen in toepasselijke liedjes? Het is wel grappig
dat die romantische dweepzucht in boek en film als iets karakteristieks
voor mannen wordt gepresenteerd, terwijl ik altijd dacht dat dat nou
juist echt iets voor vrouwen was.
De milde glimlach die de film om dit soort vooronderstellingen oproept,
is verslavend. De meer dan vijftig, voornamelijk popsongs op de
soundtrack mengen zich harmonisch met de melodieën die je eigen
leven begeleiden. Cusack speelt Rob op een manier die lucide genoeg is
om je in hem te kunnen herkennen (ook als meisje) en karikaturaal genoeg
om om hem te kunnen gniffelen. De Deense actrice Iben Hjejle (eerder dit
jaar te zien in Mifune's Last Song) als zijn enige echte grote
liefde wordt ook meteen jouw grote liefde. En de bijrollen voor de vrij
onbekende Jack Black en Todd Louiso als de vrienden tegen wil en dank
met wie Rob zijn dagen slijt in zijn platenzaak Championship Vinyl zijn
subliem.
High Fidelity is een film die je neuriënd verlaat. In je
hoofd zingt zijn melancholieke ondertoon een jubelende tweede stem.
|
NRC Webpagina's
23 AUGUSTUS 2000
|