|
T I T E L : |
Gemini (Soseiji) |
R E G I E : |
Shinya Tsukamoto |
M E T : |
Masahiro Motoki, Ryo, Yasutaka Tsutsui, Shiho Fujimura, Akaji Maro, Naoto Takenaka, Renji Ishibashi |
In: Kriterion, Amsterdam; 't Hoogt, Utrecht
Groteske Japanse kostuumfilm
Door DANA LINSSEN
Schurftige ratten en volgevreten
maden krioelen in een kattenkadaver. Helse kinderkoortjes zwellen aan en
stokken dan plots. Het beeld snijdt, vlijmscherp, dreigend, naar een
uiterst beleefde theeceremonie. Van de riolen rest alleen nog een vaag
gevoel van onbehagen.
Gemini komt aandonderen als een storm. De openingsbeelden van
deze energieke kruising tussen een kostuumdrama en een spookverhaal zijn
haastig en ongepolijst. Ze zetten de toon voor de rest van de film.
De Japanse regisseur Shinya Tsukamoto (1960) verwierf in het Westen een
kleine, maar trouwe aanhang met zijn hectische Tetsuo-films,
waarin een kantoorklerk in een klomp ijzer verandert, en thrillers als
Tokyo Fist (1998) waarin hij een apocalyptisch beeld schetst van
een door technologie gedomineerde Japanse samenleving. Gemini,
dat zich afspeelt omstreeks 1900, is even intrigerend en onwerkelijk van
atmosfeer als die eerdere films, al mikte Tsukamoto nu duidelijk op een
groter publiek. Gebaseerd op een verhaal van de Japanse griezelschrijver
Edogawa Rampo (een woordspeling op de Japanse uitspraak van Edgar Allan
Poe, met wiens 'gothic horror' Gemini zeer verwant is) beschrijft
de film de strijd tussen twee broers om een vrouw, om erfrecht en
uiteindelijk om goed en kwaad.
Na zijn huwelijk met de onaards mooie Rin heeft het rustige leventje van
dorpsdokter Yukio Daitokuji een onheilspellende ondertoon gekregen. Hij
voelt zich bespioneerd, vertelt hij aan zijn ouders, die kort daarna
onder mysterieuze omstandigheden om het leven komen. Langzamerhand wordt
duidelijk dat Yukio een tweelingbroer heeft die vanwege een lelijk
litteken na zijn geboorte door zijn ouders te vondeling is gelegd. Deze
getekende man groeide op in de sloppenwijken als voornaamste attractie
van een verfomfaaid straattheater. De Japanse steracteur en voormalig
popzanger Masahiro Motoki speelt de beide broers met indrukwekkende
precisie.
Om de psychologie van het Kaïn en Abel-thema hoef je nog steeds
niet aan te komen bij Tsukamoto. Het zijn vooral de Dionysische Butoh-
dansen van de rondtrekkende acteurs, de groteske karakteriseringen, de
dierlijke emoties tegenover de geishawitte vrouwen zonder wenkbrauwen
(wat ze een vreemd, buitenaards uiterlijk geeft), de onderkoelde
omgangsvormen en de peilloos stille emoties van de acteurs, die van
Gemini een dolzinnige filmische ervaring maken.
|
NRC Webpagina's
16 AUGUSTUS 2000
|