|
T I T E L : |
Gone in 60 Seconds |
R E G I E : |
Dominic Sena |
M E T : |
Nicolas Cage, Angelina Jolie, Robert Duvall, Giovanni Ribisi, Vinnie Jones |
In: 88 theaters
Gestolen Ferrari's zijn lipstickrood en
onderbelicht
Door DANA LINSSEN
Er zijn auto's met namen als
prinsessen, zoals de Lancia Aurelia, maar coureur Carroll Shelby gaf
gewoon zijn eigen naam mee aan de raceversie van de Ford Mustang die hij
bouwde.
Daarom heeft (voormalige) autodief Nicholas Cage de Shelby Mustang GT 500 uit 1967 zelf maar de naam van een meisje gegeven.
Eleanor heet zij, want uit Gone in 60 Seconds leren we dat auto's
vrouwen zijn, met alle seksuele connotaties vandien. Heel even zie je
aan Cage hoe opwindend autorijden kan zijn. Negenenveertig auto's zijn
er al gestolen en nu rijdt hij in die ene, die hij nog nooit heeft
kunnen stelen. En ook nu zit de politie hem op de hielen. Hij scheurt en
schakelt, remt en spint en maakt een fantastische sprong over een hele
rij auto's heen. Terwijl hij op de grond bonkt, komen zijn ogen tot
leven en speelt zich op zijn gezicht nog een keer die hele achtervolging
af, die culmineert in een uitzinnig 'Wow!'Wie weleens een oldtimer-
catalogus heeft doorgebladerd, kan zo zijn eigen verlanglijstje
samenstellen dat hij wel wil laten stelen. Producent Jerry Bruckheimer
(verantwoordelijk voor onder meer Con Air en Armageddon)
kon om praktische redenen niet zijn eigen favoriete lijstje auto's
gebruiken voor deze actiefilm, waarin de gepensioneerde autodief Cage om
het leven van zijn broer te redden in één nacht vijftig
auto's moet stelen. Complicerende factoren zijn een vastberaden politie-
agent en een concurrerende bende.
Bruckheimers eigen race tegen de tijd wordt bemoeilijkt doordat hij ruim
tweederde van de film inruimt voor de psycholgische onderbouwing van het
feit dat Cage nog eenmaal uit stelen gaat. Dominic Sena, die eerder
onder meer Kalifornia maakte, werd ingehuurd voor de regie en hij
verrichtte fantasieloos maatwerk. In hun modieuze onderbelichting,
gepatineerde tinten en flitsmontage vergeten Bruckheimer en Sena om de
lipstickrode Ferrari's te laten glimmen en het brullen van hun motoren
verzuipt in een hippe techno-soundtrack. Waarschijnlijk houden producent
en regisseur niet eens echt van auto's, want anders hadden ze Cage wel
verliefd laten worden op de voorloper van de Shelby, de eveneens door
Carroll Shelby ontworpen AC Cobra, die veel legendarischer is en
zeldzamer bovendien. Er werden er maar 306 van gemaakt. In Gone in 60
Seconds krijgen we minder dan de in de titel toebemeten tijd om er
even aan te snuffelen.
|
NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 2000
|