|
T I T E L : |
Simpatico |
R E G I E : |
Matthew Warchus |
M E T : |
Jeff Bridges, Nick Nolte, Sharon Stone, Albert Finney, Catherine Keener |
In: Tuschinski en Pathé Arena, Amsterdam; Metropole, Den Haag; Cineclub, Leeuwarden; Springhaver, Utrecht
De effecten van chantage, corruptie en
rimpels
Door BIANCA STIGTER
Simpatico is een film die
oorzaak en gevolg een moeizame relatie met elkaar laat onderhouden. De
naar een renpaard vernoemde Amerikaanse film is het debuut van de
Engelse theaterregisseur Matthew Warchus. De film is gebaseerd op een
toneelstuk van Sam Shepard over de effecten van corruptie op de ziel.
Al in de eerste scène wordt duidelijk dat het verleden in het
heden van de hoofdpersonen een grote rol speelt. Een succesvolle
zakenman (Jeff Bridges) uit Kentucky wordt vanuit een telefooncel in
Californië opgebeld door een man die eruit ziet als een zwerver
(Nick Nolte). Uit het telefoontje blijkt dat de twee vroeger
jeugdvrienden waren en dat de zwerver voor de zakenman belastende
informatie bezit. Hij neemt daarom meteen het vliegtuig naar
Californië. Daar eenmaal aangekomen blijkt dat de jeugdvrienden
vroeger op de een of andere manier de paardenraces hebben opgelicht.
Toen ontdekking dreigde, hebben ze de ontdekker in een val laten lopen
zodat ze hem konden chanteren.
In het toneelstuk blijft wat er in het verleden nu precies gebeurt is,
een beetje vaag. In de film wordt overvloedig gebruik gemaakt van
flash-backs. Maar Warchus is er niet in geslaagd die terugblikken
altijd goed in te zetten. Soms valt een onthulling over de chantage in
het niet bij alle ophef die er in het heden over gemaakt wordt. De seks
die moreel verwerpelijk wordt genoemd, ziet er in de flash-back
tamelijk netjes uit. Andere dingen die de flash-backs duidelijk had
kunnen maken, worden helemaal niet opgehelderd. In de terugblikken
krijgen we het verleden van de twee mannen en het vriendinnetje van een
van hen wel te zien, maar veel wijzer over de onderlinge relaties maken
ze ons niet. Het helpt ook niet dat de jonge acteurs niet erg lijken op
de oude acteurs die de hoofdpersonen vertolken. Voor het ontrafelen van
de plot falen de flash-backs dus, maar het heeft ook wel wat, die
beelden die het verleden wel helder tonen, maar er niets over
vertellen. Het enige dat ze onherroepelijk duidelijk maken, is dat het
voorbij is. Roze wangen en heldere ogen zijn vervangen door rimpels en
vermoeide blikken. Misschien is dat ook wel het belangrijkste dat
Warchus wil vertellen. Vooral Sharon Stone wordt door hem als vergane
glorie gepresenteerd. Zij moet in een rode strapless jurk met
wapperende rok op een zwart paard rijden, en het is geen prettig
gezicht. De enige die met het verleden vrede heeft gesloten is de man
die door het drietal werd gechanteerd. Als hem de kans gegeven wordt om
wraak te nemen, laat hij die zelfs liggen. Het is voorbij.
De man wordt zowel in het heden als in de flash-backs mooi gespeeld door
Albert Finney. Misschien is hij wel zo onaangedaan omdat hij ook in de
terugblikken al oud was.
|
NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 2000
|