|
T I T E L : |
Limbo |
R E G I E : |
John Sayles |
M E T : |
Mary Elizabeth Mastrantonio, David Strathairn, Vanessa Martinez |
Uitgebracht op video en dvd door Columbia TriStar
John Sayles laat kijker zelf de afloop bepalen
Door DANA LINSSEN
Op een bijzonder effectieve
manier maakt regisseur John Sayles (Lone Star, Men with
Guns) je aan het begin van Limbo deelgenoot van de
gebeurtenissen.
Tijdens een huwelijksreceptie in het vissersstadje Juneau in Alaska, biedt een serveerstertje de toeschouwer recht in de
camera een hors d'oeuvre aan. Dan zwenkt de camera naar rechts en volgt
het meisje met haar blik. Vanaf dat moment is het standpunt van de
camera het perspectief van de toeschouwer. Deze eerst nog zwijgende
aanwezigheid zal gaandeweg veranderen in werkelijke interactie, want om
te bepalen hoe de film afloopt, is de stem van de toeschouwer
doorslaggevend. Daarbij dwingt Sayles je om met de billen bloot te gaan:
de romanticus zal het open einde van Limbo als hoopvol ervaren,
de pessimist voelt overwegend wanhoop, de pragmaticus, overlever van
nature, zal wijfelen. Het zijn emoties die de gemoedstoestanden
weerspiegelen van de drie hoofdpersonen die op dat moment al enige weken
zijn gestrand op een eilandje in de Golf van Alaska.
Sayles neemt veel tijd om deze hedendaagse Robinson Crusoë's te
introduceren. Eerst schetst hij uitgebreid de teloorgang van het
vissersstadje. Zangeres Donna de Angelo (Mary Elizabeth Mastrantonio) en
haar dochter (het serveerstertje zoals later blijkt, ingetogen gespeeld
door de jonge Vanessa Martinez) zien in Juneau een plek waar zij niet
langer gehinderd door hun ambities en mislukkingen een nieuw leven
kunnen beginnen. Ze ontdekken dat in Juneau iedereen gehinderd wordt
door onvervulde ambities.
Deze misère wordt door Sayles met lichtheid en compassie
neergezet. En net als Limbo zich lijkt te ontrollen als een
degelijke, wat traditionele romance tussen Mastrantonio en
visser/klusjesman David Strathairn, ontpopt de film zich als een
thriller.
Het 'Limbo' dat Sayles verbeeldt, is "de hemel niet en te koud om de hel
te zijn." Die ambivalentie moet de distributeur hebben doen aarzelen om
de film in Nederland in de bioscopen uit te brengen. Het vagevuur van
Sayles is echter prikkelend genoeg om er ook zonder uitzicht op
verlossing even in te vertoeven.
|
NRC Webpagina's
2 AUGUSTUS 2000
|