|
T I T E L : |
Stir of Echoes |
R E G I E : |
David Koepp |
M E T : |
Kevin Bacon, Kathryn Erbe, Illeana Douglas, Zachary David Cope, Kevin Dunn, Liza Weil |
In: 28 theaters
Een ongekend realistisch spook
Door HANS BEEREKAMP
Stephen King heeft eens gezegd
dat de schrijver Richard Matheson hem als geen ander beïnvloed
heeft. In 1958 publiceerde Matheson een roman, Stir of Echoes,
die nu pas verfilmd is door regisseur-scenarist David Koepp. De film van
Koepp (hij schreef eerder de scenario's voor Jurassic Park en
Mission: Impossible) doet inderdaad sterk denken aan het werk van
King.
Zoals vaak bij King is de held een gewone man. Kevin Bacon speelt een
kabeltrekker uit een Poolse wijk in Zuid-Chicago, die na een keer voor
de grap te zijn gehypnotiseerd ontvankelijk blijkt voor signalen van
gene zijde. Juist omdat de hoofdpersoon geen zwever is, maar een
scepticus, is zijn contact met de geest van een overleden meisje
overtuigend. Bovendien voert zijn jonge zoontje al geruime tijd
gesprekken met de geest, en ontstaat er zo een band tussen vader en zoon
die de niet-ontvankelijke moeder (Kathryn Erbe) buitensluit.
De plotafwikkeling van Stir of Echoes laat enigszins te wensen
over, maar sfeertekening en realiteitsgehalte doen de film gunstig
afsteken bij menige andere bovennatuurlijke thriller. Ook in technisch
opzicht bevat Stir of Echoes een aantal opmerkelijke vondsten. De
verbeelding van de hypnotische ervaring door het projecteren van woorden
en beelden op een groot blank bioscoopscherm bijvoorbeeld, wekt een
overtuigende suggestie. De geest wordt gespeeld door een danseres, die
extreem traag beweegt, maar werd opgenomen met zes beelden per seconde,
in plaats van de gebruikelijke 24. Ook dat leidt tot een voor dit genre
ongekend realisme, een moeilijk thuis te brengen gevoel dat het spook
net echt is, maar toch weer niet helemaal.
Films als The Sixth Sense en nu Stir of Echoes vormen een
hoopvolle trend in een genre dat tot op de laatste draad versleten leek.
Naast alle bloederige orgiën in films als Scream en de
andere tienerhorrorvarianten, blijkt er dus ook nog ruimte voor
volwassen spookverhalen, type Rosemary's Baby of The
Shining. Van Koepp zullen we, na zijn in Europa grotendeels
onopgemerkt gebleven debuut The Trigger Effect, nog wel meer
horen.
|
NRC Webpagina's
2 AUGUSTUS 2000
|