|
T I T E L : |
Dogma |
R E G I E : |
Kevin Smith |
M E T : |
Linda Fiorentino, Matt Damon, Ben Affleck, Alan Rickman, Salma Hayek, Jason Mewes, Alanis Morrisette |
In: 18 theaters
Maffe logica in eerbiedige grapjes over god
Door BIANCA STIGTER
Jezus had broertjes en zusjes.
God is een vrouw. Er waren geen twaalf maar dertien apostelen en die
dertiende was zwart.
Het zijn een paar van de correcties op het christelijke geloof die worden gemaakt in Kevin Smith' Dogma, een
komedie die in de Verenigde Staten zoals te verwachten was op veel
protest mocht rekenen van conservatieve katholieke organisaties. Uit
voorzorg had Miramax, dat gelieerd is aan Walt Disney, de film al
verkocht aan een onafhankelijkere distributiemaatschappij.
Smith vindt zijn film zelf niet godslasterend. In een interview met de
Engelse krant The Guardian zei hij dat hij meer eerbied voor het
geloof heeft dan Monty Python in Life of Brian. Smith is een wat
bravere borst en richt zijn pijlen vooral op de organisatie van het
geloof. De katholieke kerk is er verantwoordelijk voor dat die dertiende
apostel verdonkeremaand is en dat niemand weet dat God soms een vrouw
is. Toch blijkt uit de plot van de film dat Smith de katholieke leer nog
wel zo hoog heeft zitten dat ze de ondergang van de wereld kan
veroorzaken.
De gevallen engelen Loki (Matt Damon) en Bartleby (Ben Affleck), voor
eeuwig verbannen naar Wisconsin, hebben een manier gevonden om terug te
keren naar de hemel. Een kerk in New Jersey wordt opnieuw gewijd en
iedereen die het huis van god op die dag binnengaat, zal zijn zonden
worden kwijtgescholden. Het is een aflaat met grote consequenties. Als
Loki en Bartleby de hemel weer binnenkomen, bewijst dat de
onfeilbaarheid van God, en als God onfeilbaar is, zal haar hele
schepping teniet worden gedaan. Om dat te voorkomen wordt de hulp
ingeroepen van Bethany (Linda Fiorentino), een achterachterenzovoort-
nichtje van Jezus dat in een abortuskliniek werkt.
Smith' komedie werkt omdat hij hem in dezelfde wereld heeft gesitueerd
als zijn vorige films. In Clerks, Mallrats en Chasing
Amy maakten inventieve en indolente twintigers met behulp van
stripboeken, Star Wars en infantiele humor hun eigen vrijplaats. Hoge en
lage cultuur komen in Dogma op een vanzelfsprekende, hilarische
manier samen. Discussies over de vrije wil van engelen worden
afgewisseld met filosofietjes over het werk van tienerfilmspecialist
John Hughes. De profeten die Bethany bijstaan zijn het losersduo Jay en
Silent Bob (Smith zelf). Bethany ontmoet hen op de parkeerplaats van de
abortuskliniek. Wat ze daar doen? "We figured an abortion clinic is a
good place to pick up women. Why else would they be there unless they
want to fuck?", zegt Jay. Smith grossiert in Dogma weer in dit soort
opmerkingen met een onnavolgbaar maffe logica.
Smith schreef het scenario van Dogma al voor hij in 1994 met
Clerks debuteerde. Hij wachtte met Dogma tot hij genoeg
geld had voor de special effects die het verhaal nodig had. De effecten
ogen in Dogma toch nog krakkemikkig. Maar Smith' verhaal had in
een geoliede miljoenenproductie waarschijnlijk potsierlijk geleken. Zijn
krakkemikkige stijl is ondergeschikt aan de vele one-liners en de
schattige grapjes. Smith toont God gezellig in haar onderbroek. Het is
een grote met een Schotse ruit.
|
NRC Webpagina's
2 AUGUSTUS 2000
|