|
|
|
Rupert Everett
Onder de kop 'Sadisten, verdorvenen en lafhartige fatjes' klaagde de Britse krant The Independent vorige week over de manier waarop Hollywood tegen Engeland aankijkt. Niet alleen kiezen Amerikaanse filmmakers bij voorkeur voor Engelse acteurs wanneer er nazi's, terroristen, wrede Romeinse keizers, Shakespeare-schurken of bad guys in Disney-verhalen moeten worden gespeeld; ook portretteren zij hen bij voorkeur als kostschool-homoseksuelen of ten minste geperverteerde heteroseksuelen van het type Hugh of Richard Grant. 'Englishmen are all gay unless proven otherwise.'Rupert Everett (29 mei 1959) moet voor de Amerikaanse filmindustrie een geschenk uit de hemel zijn. De in Norfolk geboren wereldburger ziet er geen been in om een homo te spelen, en, wat belangrijker is, hij doet dat op een manier die hetero's niet afschrikt. Of het nu naast Julia Roberts is in My Best Friend's Wedding (de film die hem in 1997 bij een groot publiek bekend maakte) of tegenover Madonna in The Next Best Thing (1999), Everett is altijd de ideal husband die hij in de recente Oscar Wilde-verfilming van Oliver Parker speelt. Lief en zorgzaam, en absolutely gorgeous, met de gelaatstrekken van Jeroen Krabbé en Sylvester Stallone, het lichaam van Michelangelo's David en de slaapkamerstem van Sharon Stone. Everett heeft nóg een kwaliteit die hem populair maakt in de filmwereld: hij zet onnavolgbaar een stijlvolle aristocraat neer. Niet verwonderlijk misschien voor iemand die geboren werd in een familie van beroepsmilitairen, en die op zijn zevende al naar een kostschool werd gestuurd. Zijn ervaringen kwamen hem van pas toe hij na een studie aan de toneelschool in Londen de rol van de upper-class spion Guy Burgess kreeg in het succesvolle toneelstuk Another Country, dat in 1984 verfilmd zou worden met Everett in de hoofdrol. Hij zou zijn beheersing van de upper lip onder meer demonstreren in The Madness of King George (1994, als de Prince of Wales), An Ideal Husband (1999, als Lord Goring), en het nu op video uitgebrachte B Monkey (als een in Eton geschoolde drugshandelaar). "I'm not a very Method-y actor," bekende Everett een jaar geleden aan de Los Angeles Times. "Als ik moet spelen dat ik een slecht humeur heb, zal ik de vijf dagen daarna geen slecht humeur hebben." Na zo'n uitspraak hoeft het niemand te verbazen als hij de rest van zijn carrière getypecast wordt. Vorig jaar speelde Everett de (karikaturale) schurk in de Disney-live-action van Inspector Gadget, eerder was hij al te zien in de Shakespeare-films A Midsummer Night's Dream (als Oberon) en Shakespeare in Love (als Christopher Marlowe). Als we de analyse van The Independent mogen geloven, zullen we Everett de komende jaren vooral tegenkomen in de andere rollen die Hollywood voor Engelse sterren heeft gereserveerd: als nazi, als terrorist of als wrede Romeinse keizer.
|
NRC Webpagina's 26 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|