|
T I T E L : |
Vatel |
R E G I E : |
Roland Joffé |
M E T : |
Gérard Depardieu, Uma Thurman, Tim Roth, Timothy Spall, Julian Glover, Julian Sands, Arielle Dombasle, Philippine Leroy-Beaulieu, Féodor Atkine |
In: 10 theaters
Intriges rond de uitvinder van de slagroom
Door HANS BEEREKAMP
De openingsfilm van het laatste
festival van Cannes was Vatel, een historisch spektakelstuk van
de Engelse regisseur Roland Joffé, winnaar in 1986 van de Gouden
Palm voor The Mission.
De reacties op deze Brits-Franse coproductie, een van de duurste die ooit in Frankrijk werd opgenomen,
waren in eerste instantie aan de zuinige kant. Joffé staat bekend
om zijn manische aandacht voor details, maar hij is geen groot visionair
filmer. Natuurlijk kon hij zich volledig uitleven in de reconstructie
van het legendarische driedaagse feest dat de prins van Condé in
1671 op zijn slot Chantilly aanrichtte voor de koning en zijn complete
gevolg. De prins was bijna bankroet en spaarde kosten noch moeite om bij
de jonge koning Lodewijk XIV in het gevlei te komen, in de hoop de
militaire campagne tegen de Nederlanden te mogen leiden. De intendant
van de prins, François Vatel (Gérard Depardieu), was een
grootmeester in het organiseren van amusement. Vatel superviseerde als
een regisseur de samenstelling van de dis (hij zou bij die gelegenheid
de slagroom hebben uitgevonden), het jachtvermaak, de andere spelen en
vooral een ingenieus vuurwerkspektakel. Nadat op de laatste dag de
bestelde vis voor een zeebanket van formaat bedorven was aangekomen,
hield Vatel de eer aan zichzelf.
De affiniteit van Joffé met Vatel laat zich raden. Helaas gaat er
ook bij de regie van de film iets mis. Je voelt steeds de zorgvuldigheid
waarmee Joffé zich tracht te kwijten van de ingewikkelde taak die
hij zichzelf stelde, maar de onderdelen willen maar geen geheel vormen.
Een belangrijke handicap was de noodzaak om een film met dit soort
budget in het Engels te draaien, hetgeen de geloofwaardigheid van de
hofcultuur van de Zonnekoning niet ten goede komt. Bovendien draagt het
door niemand minder dan Tom Stoppard bewerkte scenario van Jeanne
Labrune te veel ongelijksoortige thema's aan: de intriges van de
hovelingen en courtisanes, de verliefdheid van de niet-adellijke Vatel
op een favoriete (Uma Thurman) van de koning, de animositeit tussen
Chantilly en Versailles, de eenzaamheid van een sublieme ambachtsman. De
acteurs bewegen zich kunstmatig, als volgens historische regels
gedresseerde aapjes, door de schitterende decors, maar een interessante
film wordt Vatel niet. Een bezienswaardig en respectabel curiosum
kun je het wel noemen, dat op z'n minst aantoont hoe consciëntieus
er in Frankrijk getracht wordt naar betekenis te zoeken in het verleden,
en niet dat verleden naar het heden om te buigen. Des te
betreurenswaardiger lijkt de beslissing zelfs in Frankrijk de eigen taal
uit te verkopen aan de hoogste internationale bieder.
|
NRC Webpagina's
26 JULI 2000
|