|
T I T E L : |
The Patriot |
R E G I E : |
Roland Emmerich |
M E T : |
Mel Gibson, Joely Richardson, Jason Isaacs, Tom Wilkinson, Heath Ledger, Chris Cooper, Tcheky Karyo, Rene Auberjonois, Lisa Brenner, Donal Logue, Adam Baldwin |
In: 62 theaters
Een ambitieuze propagandafilm die vilein de geschiedenis manipuleert
Amerikaanse Revolutie als guerrilla
Door HANS BEEREKAMP
Er was eens een oorlog in een
exotisch en wonderschoon land. Het gezag over dat land werd aanvankelijk
niet uitgeoefend door zijn bewoners, maar door een overzeese wereldmacht
met grote economische belangen.
De bewoners verklaarden zich onafhankelijk en de helse militaire machine van de wereldmacht keerde
zich tegen hen in een poging het gezag te herstellen. De rebellen
ontdekten al snel dat ze de oorlog niet konden winnen als ze de
traditionele krijgsmethoden met gelijke munt zouden trachten te
vergelden. Maar ze kenden het terrein beter, trokken zich terug in de
bergen en de wouden, en voerden met toenemend succes een
guerrillastrijd. De in zijn arrogantie gekrenkte wereldmacht
beschuldigde de opstandelingen van vals spelen; er werd genadeloos
teruggeslagen door elitetroepen, die een tactiek van terreur en
verschroeide aarde toepasten. Vrouwen en kinderen werden vermoord,
dorpen platgebrand en iedere burger die verdacht werd van steun aan de
rebellen geëxecuteerd. Uiteindelijk keerde ook een groot deel van
de internationale gemeenschap zich tegen de bezetter en het door de
oorlog geteisterde land kon uiteindelijk, gelouterd in rouw, zijn eigen
vlag op elke akker planten.
Het scenario van The Patriot laat zich zonder veel moeite
verplaatsen naar verschillende oorlogen uit de twintigste eeuw. De
verrassende visie van scenarioschrijver en historicus Robert Rodat
(Saving Private Ryan) is echter dat de Amerikaanse
Vrijheidsoorlog, ook wel de Amerikaanse Revolutie genaamd, zich voltrok
langs de lijnen van een bevrijdingsoorlog. De gehate Engelse roodjassen
gedragen zich in de door Rodat geschreven film als Russen in
Tsjetsjenië of Amerikanen in Vietnam; een gruwelijk dieptepunt van
de film vormt het opsluiten door de Engelse kolonel Tavington (Jason
Isaacs) van de hele burgerbevolking van een dorp in de kerk, die hij
vervolgens in brand steekt. Zulke details behoren niet tot de algemeen
bekende feiten over de Engels-Amerikaanse oorlog. En een ander probleem
is het wél algemeen bekende feit dat de kolonisten die zich
onafhankelijk verklaarden niet de autochtone bewoners waren van het
sprookjesland.
Regisseur van de Hollywood-superproductie The Patriot is Roland
Emmerich, een eerste-generatie-immigrant uit Duitsland. In zijn hit
Independence Day (1996) zwaaide Emmerich al opvallend enthousiast
met de Stars and Stripes. De Vrijheidsoorlog is om niet geheel
duidelijke redenen altijd zo goed als onontgonnen gebleven door de
Amerikaanse filmindustrie. Zelfs over de eveneens onderbelichte
Burgeroorlog bestaan meer films. De nationale mythologie van Amerika
leek afdoende te zijn vormgegeven in de westerntraditie. Aan de
westernclichés ontlenen Rodat en Emmerich ook de manier waarop ze
hun publiek klaarstomen voor de golven van geweld en terreur die later
zullen volgen. De hoofdpersoon is een kolonist, weduwnaar met zeven
kinderen en veteraan van de Franse en Indiaanse Oorlog. Hij wordt
gespeeld door Mel Gibson, zelf ook vader van zeven kinderen, die zich
aanvankelijk opstelt als een rabiaat pacifist. Maar als zijn huis in
brand staat, een van zijn zonen is vermoord, en een andere dreigt
opgehangen te worden, verandert hij in een furie, die de ene na de
andere Engelse militair in mootjes hakt.
Een patriottische film over de Amerikaanse Revolutie anti-Engelse
sentimenten verwijten klinkt als een gotspe. Maar de geschiedvervalsing
in het met zorg gemaakte The Patriot gaat verder. Het is vileine
manipulatie om de doelstellingen van een formulefilm te bereiken. Om
elke publieksgroep te bedienen moeten de slechteriken zo gemeen zijn -
vooral tegen kinderen en vrouwen - dat het geweld als wraak te verkopen
valt. De politieke lading van The Patriot, met Roodjassen in de
rol van de Groene Baretten, is nog minder onschuldige propaganda.
|
NRC Webpagina's
26 JULI 2000
|