|
T I T E L : |
The Flintstones in Viva Rock Vegas |
R E G I E : |
Brian Levant |
M E T : |
Mark Addy, Stephen Baldwin, Kirsten Johnston, Jane Krakowski, Joan Collins, Alan Cumming, Joan Collins |
In: 71 theaters (Ned. gesproken) en 10 theaters (originele versie)
De paringsrituelen van Fred en Wilma
Door HENK VAN GELDER
Fred is met Wilma en Barney met
Betty, zo kennen we de Flintstones sinds de jaren zestig uit de
tekenfilmfabriek van Hanna & Barbera en sinds 1994 ook uit de levenden-
lijve-film met John Goodman als een vaardig getypeerde Fred. Die film
was een commercieel succes, zodat er nu een tweede is gemaakt. Maar wat
viel daarin verder nog te variëren op de toch al danig uitgemolken
grap van de dino's als stofzuiger, kraanwagen of ander rekwisiet?
The Flintstones in Viva Rock Vegas gaat terug naar de tijd dat
Fred en Barney nog naar damesgezelschap smachtende vrijgezellen waren.
Dan komen ze Wilma en Betty tegen. De banden zijn echter al binnen een
half uur gesmeed. Nog een uur over, wat nu? Een paar kapers op de kust
dan maar. En zo wordt Wilma belaagd door een geroutineerd hartenbreker
met een eigen casino, terwijl Betty bijna zwicht voor een soort Mick
Jagger uit het stenen tijdperk (zijn groep heet The Stones, hahaha). Als
extraatje duikt voorts een ventje van een andere planeet op, dat naar de
aarde komt om daar het menselijk paargedrag te bestuderen. Een overbodig
toeschouwertje is hij, en bovendien een stierlijk vervelende nuf.
Brian Levant, die ook de eerste Flintstones-film regisseerde, kreeg een
geheel nieuwe rolbezetting voor de camera. De aanvoerder is ditmaal Mark
Addy, bekend als vertederend zwaargewicht uit The Full Monty, die
hier niets anders te doen stond dan John Goodman te imiteren. Erger is
de gemaniëreerde Stephen Baldwin, die dacht van Barney een verre
voorganger van Stan Laurel te kunnen maken. Als de moeder van Wilma
treedt Joan Collins in de voetsporen van Elizabeth Taylor - een bleke
kopie, in diverse opzichten. Heel wat uitdrukkingsvoller zijn de dieren,
maar die werden dan ook gemaakt in de studio van wijlen Jim Henson.
Dat er een versie met Nederlandse stemmen wordt uitgebracht, betekent
dat men hier vooral mikt op het kinderpubliek. De enige volwassen grap
schuilt in de titelsong, gezongen door Ann-Margret, die dat in 1964 ook
deed bij de Elvis-film Viva Las Vegas. Helaas blijft ze buiten
beeld.
|
NRC Webpagina's
19 JULI 2000
|