|
T I T E L : |
The Love Letter |
R E G I E : |
Peter Ho-Sun Chan |
M E T : |
Kate Capshaw, Blythe Danner, Ellen DeGeneres, Geraldine McEwan, Julianne Nicholson, Tom Everett Scott, Tom Selleck |
In: Pathé ArenA, Amsterdam; Cinerama, Rotterdam; Metropole, Den Haag; Euro Cinema, Eindhoven; Camera, Groningen
Keurige taboes voor middelbare vrouwen
Door DANA LINSSEN
De naam van het ingedutte Noord-Amerikaanse stadje Loblolly by the
Sea klinkt als een slaapliedje. Er wonen vooral dames van middelbare
leeftijd die alle kansen die het leven voor ze in petto had voorbij
hebben laten gaan, en een enkele heer die na zijn scheiding helemaal
onthand is. Hij was waarschijnlijk met de enige daadkrachtige vrouw uit
het dorp getrouwd. De hoofdpersonen van The Love Letter zijn
onappetijtelijk, omdat hun neuroses zo clichématig en mat zijn.
Ze rennen en rijden en fietsen allemaal te hard, want ze zijn allemaal
op de vlucht.
"Ze leeft emotioneel celibatair", zegt een geremde
psychologiestudente bewonderend over spil van de gebeurtenissen Helen
MacFarquar (Kate Capshaw, de echtgenote van Steven Spielberg, wiens
productiemaatschappij Dream Works de film initieerde). Maar eigenlijk is
ze emotioneel gecastreerd en daar kan zelfs een geheimzinnige
liefdesbrief geen verandering in brengen.
Die liefdesbrief, daar draait het allemaal om. Hij zit op een dag bij
de post, of misschien is hij uit een van de antiquarische boeken
gevallen in de tweedehandsboekwinkel waar de film zich grotendeels
afspeelt. Wie hem leest, wordt vanzelf verliefd.
Als een estaffettestokje met een eigen wil gaat de brief van hand tot
hand, en zou zo een hoop verwarring moeten zaaien. Niemand weet wie de
afzender is en eigenlijk weet ook niemand wie de aangeschrevene is, maar
iedereen die de brief leest voelt vlinders.
The Love Letter is een interessante paradox. Even vluchtig als de
brief zijn weg door Loblolly vindt, is de romantische komedie die er
omheen werd geschreven, een genre dat eigenlijk niet kan bestaan zonder
de overtuiging dat de grote romantische liefde bestaat. Maar in Loblolly
is niemand tot echte passie in staat (alleen brandweerman Tom Selleck
mag naar opera luisteren).
In Loblolly worden ze alleen verliefd als ze weten dat ze bemind
worden. Veiliger kan het niet. Maar daar wil de film helemaal niet over
gaan. Ook de seksuele `taboes' die zogenaamd worden aangestipt, zijn zo
keurig en begrijpelijk dat niemand er over zal vallen. Er is wat
damesliefde is het spel en daar is niet Ellen DeGeneres bij betrokken,
die buiten haar vertrouwde sitcom een houterige indruk maakt. En er
ontstaat een snel opbrandende romance tussen Capshaw en een jongen die
haar zoon zou kunnen zijn.
Het zijn typisch van die dramaturgische ingrepen die Hollywood
bedenkt om actrices die de dertig zijn gepasseerd aan het werk te
houden, maar vooral niet te dramatisch mogen zijn, want dat zou de
doelgroep eens kunnen afschrikken
|
NRC Webpagina's
12 JULI 2000
|