|
T I T E L : |
Luna Papa |
R E G I E : |
Bachtiar Choedojnazarov |
M E T : |
Tsjoelpan Chamatova, Moritz Bleibtreu, Ato Moechamedzjanov, Merab Ninidze, Lola Mirzorachimova, Polina Rykina |
In: 8 theaters
Onbestemde exotica van Bachtiar Choedojnazarov voor een Westers publiek
Zwanger van een vriend van Tom Cruise
Door HANS BEEREKAMP
Officieel is Luna Papa een Duits-Oostenrijkse coproductie (met
participaties uit Rusland, Zwitserland, Frankrijk, Japan en
Tadzjikistan), maar de regisseur is een Tadzjiek, de scenarioschrijver
Georgisch, de opnamen vonden plaats aan de kust van de Kaspische Zee in
Toerkmenistan en de acteurs (Tataars, Duits, Tadzjieks, Georgisch)
spreken Russisch en soms een beetje Farsi.
De wortels van Luna Papa gaan vooral ver terug in de historie van
het International Film Festival Rotterdam, waar regisseur Bachtiar
Choedojnazarov al zijn films Bratan (1991) en Kosh ba kosh (1993)
vertoonde, en scenarist Irakli Kvirikadze nog eerder zijn eigen
fantastische satires De zwemmer (1981) en Het stadje Anara (1975).
De nieuwe Tataarse ster Tsjoelpan Chamatova had dit jaar twee films
in Rotterdam, Tuvalu en Luna Papa, waarin ze droomt van een
theatercarrière in een door burgeroorlogen en armoede verwoest
leeg landschap. Vooralsnog speelt ze een pompoen in het folkloristisch
ensemble Oogst, en wordt steeds dikker na een liaison met een anonieme
toneelspeler die zegt dat hij een vriend is van 'Toc Cruise'.
Nadat de dokter die haar zou aborteren is gedood door een verdwaalde
kogel, bindt ze haar vader vast, zodat hij haar niet kan slaan, wanneer
ze hem van haar zwangerschap vertelt.
Even later begint hij met de achterlijke broer van het meisje (Moritz
Bleibtreu) alle jongemannen die in de verte op een acteur lijken te
terroriseren, in de hoop dat een van hen zijn schanddaad zal bekennen.
Luna Papa is een fantastisch realistische vertelling in de traditie
van de Georgische komedies, maar ook een road movie, een politieke
aanklacht, een pleidooi voor vrijheid en een sprookje uit 1001 nacht.
De vertelster is het ongeboren kind dat in de slotscène,
wanneer het dak van een huis een vliegend tapijt wordt, voortgedreven
door twee ventilatoren, zegt dat we haar helaas nooit te zien zullen
krijgen. In de buik van haar moeder vliegt ze weg over de Kaspische Zee,
onderweg naar een land waar niemand een ander de wet voorschrijft,
zonder tanks, jeeps en om bloedwraak schreeuwende vaders.
Luna Papa is vooral een film zonder nationaliteit, in een regio waar
elke clan zich het liefst onmiddellijk af zou scheiden van de rest van
de provincie. Choedojnazarov maakte zijn beste film tot nu toe, die
duidelijk mikt op de West-Europese markt, waar de belangstelling voor
een beetje onbestemde exotica en absurde humor van rommelige herkomst al
eerder gewekt werd door bij voorbeeld het werk van Emir Kusterica, die
andere magisch-realistische regisseur zonder land.
Luna Papa is goed voor een glimlach en een traan, maar mist een ziel,
hoe bekwaam ook Choedojnazarov alle registers opentrekt om het
welwillende publiek een plezierig avondje te bezorgen. Volgens de
regisseur is zijn film ontstaan uit een ware anekdote, over een stier
die uit een vliegtuig viel en een vissersboot deed zinken. Maar om echt
met een film mee te kunnen leven is een geraffineerde compilatie van
ongelooflijke vertellingen net niet genoeg
|
NRC Webpagina's
12 JULI 2000
|