|
|
|
Moritz Bleibtreu
De Duitse acteur Moritz Bleibtreu speelde in zijn korte carrière al veel dommerds. De bekendste is de Arabische gangster Abdul in Knocking On Heaven's Door (1996), de komedie waarmee hij in Duitsland doorbrak. Hij kreeg er de Ernst Lubitsch prijs voor, een op instigatie van Billy Wilder in het leven geroepen prijs voor de beste bijdrage aan een Duitse komedie. Ook in Lola rennt (1998) was Bleibtreu als Manni, het drugskoeriertje dat niets beter weet te doen dan zijn vriendinnetje bellen als hij met de dood bedreigd wordt, geen groot licht. Misschien ligt het aan Bleibtreu's voorhoofd, dat zwaar boven zijn ogen hangt, die ook nog eens dicht bij elkaar staan. De geest van Lombroso waart nog steeds rond in castingbureau's. De rollen hebben hem niet voor eeuwig getypecast als dom en op het slechte pad. In zijn thuisland wordt Bleibtreu (Wroclaw, Polen, 13 augustus 1971), die als acteur zowel in de voetspoeren van zijn vader (Hans Brenner) als zijn moeder (Monika Bleibtreu) treedt, juist om zijn grote bereik geprezen. Moritz speelde later onder meer nog een blinde discjockey (in Fandango) en een snode projectontwikkelaar (in Liebe Deine Nchste). In zijn eerste rol over de grens, in Luna Papa van Bachtiar Choedojnazarov, speelt hij weer wel een achterlijk broertje met een oorlogstrauma. Boze tongen beweren dat Bleibtreu aan Luna Papa meedoet als het Duitse aandeel in deze internationale coproductie. Maar in Duitsland is Bleibtreu al met Marlon Brando vergeleken. In Nederland is hij nog nooit ergens mee vergeleken, en dat kan ook niet, want films uit het grote buurland halen zelden of nooit meer de Nederlandse bioscoop. In 1999 waren het er twee. Zou het echt zo zijn dat alle andere Duitse films slechter zijn dan de Amerikaanse films die hier wel uitgebracht worden? Het ziet er niet naar uit dat er binnenkort meer Bleibtreu in de Nederlandse bioscoop komt. Zijn collega en vriend Till Schweiger, met wie hij in Knocking on Heaven's Door speelde, maakte de overstap naar Amerika wel. Bleibtreu blijft voorlopig thuis. "Ik maak liever een kleine film, waarvan ik overtuigd ben, dan een of andere klote B-Film in Hollywood, alleen maar omdat daar 'Amerika' opstaat", zei de jonge acteur onlangs tegen een Duits tijdschrift. Misschien moeten we hem geloven. Wel hoopt Bleibtreu dat Duitse regisseurs die het in Hollywood maakten, zoals Wolfgang Petersen en Roland Emmerich, regisseurs van de zomerhits The Perfect Storm en The Patriot, in hun geboorteland nog eens een film komen maken.
|
NRC Webpagina's 12 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|