|
T I T E L : |
Lichting 2000 |
|
Eindexamenproducties van de Nederlandse Film en Televisie Academie |
Te zien: 5, 6 en 7 juli, NFTA,Amsterdam. Inl. (020) 5277333. De vertoningen op 8 en 9 juli vanaf 12.00 in het Ketelhuis, Amsterdam worden afgewisseld met talkshows met de eindexamenkandidaten
Nieuwste generatie studenten ambieert BNN of
SBS6
'Jubeljaar' Filmacademie
Door DANA LINSSEN
Een nieuw gebouw, een nieuwe
directeur (de van het Nederlandse Opera afkomstige Marieke
Schoenmakers), een nieuwe lichting, en een nieuwe sponsor die wil
ondersteunen dat een aantal eindexamenfilms ook daadwerkelijk op film
wordt afgewerkt.
'Jubeljaar 2000' heet het op de eindtitels van Tinnef, een van de dertien afstudeerproducties van de
Nederlandse Film en Televisie Academie. Een jaaroogst van twee
videoclips, twee documentaires, twee kinderfilms, een musical, een
televisie-magazine en vijf fictieproducties maakt het vooral tot een
divers jaar. Een jaar ook waarin cameravoering en montage van constante
kwaliteit zijn, maar waarin de regisseurs en schrijvers op de
achtergrond weinig nieuwsgierig maken. 2000 zou dus ook weleens het jaar
kunnen blijken te zijn waarin de Filmacademie er definitief voor heeft
gekozen een vakopleiding te worden en waarin eigenzinnige geluiden
elders tot ontplooiing zullen moeten komen.
Het blijft een raar gedrocht, zo'n eindexamenfilm. Alles laten zien wat
je kunt, wie je bent en wat er in de toekomst nog van je verwacht mag
worden. Dat is bijna teveel voor één film. Jasper van
Hecke (Tinnef), Jeroen Annokkée (Tinus & Henkie en
de verhalende videoclip Unwired) en productiestudent Dennis
Grotenhuis (Trash T.V.) maakten dan ook uitpuilende, snel
gemonteerde collages voor de zapgeneratie van soaps, B-films,
kitschesthetiek, metalmuziek en banale invallen. Daartegenover staan de
klein vertelde verhalen van Albert Jan van Rees over het meisje
Super Sam dat in de gelijknamige kinderfilm liever een jongetje
wil zijn; of Alexander Dijkgraaf die de problemen van gescheiden ouders
onderzocht in het voorzichtig poëtische Dikke Mik; en Hanro
Smitsman, die afstudeerde met twee films: het kordaat humoristische
Ahmed was hier en de surrealistische poldermusical
Gloria. Net zoals Super Sam erg veel gelijkenis vertoont
met de mild-nostalgische kinderserie De Daltons, heeft Bart
Timmer voor zijn Hannibal goed naar Madelief gekeken,
inclusief de casting van Margo Dames als de moeder.
De twee afstuderende documentairemakers kozen voor een onderzoek naar
wat dichtbij en vreemd tegelijk kan zijn. Willemiek Kluijfhout
(Kafirbillah) slaagde er niet helemaal in haar problemen met het
maken van een film over haar Marokkaanse buurvrouw tot een ook voor
buitenstaanders interessante filmfilosofisch eindresultaat te
verwerken. Jasmina Fekovic had uniek videomateriaal tot haar
beschikking voor haar film over gitaarlegende Jeff Buckley en stelde
zich bescheidener op.
Interessanter en verwarrender is het cluster films van Van Hecke,
Annokkée en Grotenhuis, maar waar ook de videoclip Kannie
Rappû van Claartje Elzerman en Bull's Eye van Jan
Willem Schaapman toe gerekend kunnen worden. Met hun streetwise
clichés, zompige en grove humor, een zekere verheerlijking van
boerse en lagere milieus en neiging tot overcompsenserende politieke
incorrectheid solliciteren ze niet zoals hun jaargenoten naar de
volgende televisieproductie bij de chique NPS, maar naar een eigen
programma bij zendgemachtigden als BNN of SBS 6. Zo duidelijk was nog
niet zichtbaar hoe het commerciële en publieksgerichte denken dat
filmmakers door de huidige politieke modes wordt voorgeschreven
óók kan worden geïnterpreteerd. Een oversekst en
gewelddadig universum is misschien niet wat de Filmacademie in haar
leerplan heeft staan, maar maakt wel deel uit van de markt waar ze zo
standvastig voor opleidt. Tot meer reflectie dan 'Don't blame me, blame
my tv' (op de aftiteling van Tinnef) komt het dan niet.
Hoopgevend was wat mij betreft dat een productie als Tinus &
Henkie een regisseur liet zien die niet alleen dweepte met het
banale, maar er ook een relativerende kleur en context aan gaf en er
heel veel fantasie aan ontleende.
|
NRC Webpagina's
5 JULI 2000
|