|
T I T E L : |
M:I-2 (Mission: Impossible II) |
R E G I E : |
John Woo |
M E T : |
Tom Cruise, Thandie Newton, Dougray Scott, VingRhames, Anthony Hopkins, Rade Sherbedgia, Richard Roxburgh, John Polson, Brendan Gleeson, Antonio Vargas |
In: 108 theaters
Sterke mix van bloed, champagne en Cruise
Door HANS BEEREKAMP
Als we in het eerste kwartier
van M:I-2 (de officiële afkorting van Mission:
Impossible II) al van een proloog waarin Tom Cruise aan een bergtop
hangt via Sydney en de Rocky Mountains in Sevilla zijn beland, en weinig
later superspion Ethan Hunt (Cruise) al zijn charmes in de strijd gooit
om een beeldschone superdievegge (Thandie Newton) voor zijn geheime
opdracht te recruteren, dan is duidelijk welke sleetse succesformule
hier nieuw leven ingeblazen wordt.
Na Brian De Palma's teleurstellend bombastische en grotendeels onbegrijpelijke eerste bioscoopfilm (1996)
naar de succesvolle televisieserie uit de jaren zestig Mission:
Impossible, tapt deel twee uit een ander vaatje. Het lijdt geen
twijfel dat de serie zal worden voortgezet als de James Bond-opvolger
van de 21ste eeuw.
Nog steeds zijn niet alle wendingen in het door Robert Towne geschreven
scenario volledig te volgen, vooral omdat de personages dankzij een
flauwe truc met latex-maskers regelmatig een ander blijken, maar
M:I-2 is toch een verademing. De vormgeving door regisseur John
Woo (Broken Arrow, Face/Off), de uit Hongkong afkomstige
grootste actiefilmspecialist van dit moment, kent naast energieke en
lawaaiige passages ook verstilde momenten, met gevoel voor melodrama en
magie. De Hongkong-school van actiefilms, met zorgvuldig
gechoreografeerde geweldscènes en meditatieve ondertonen, bepaalt
sinds The Matrix ook in Hollywood definitief de agenda.
Een kruising tussen The Matrix en een Bond-film (met de niet in
de credits vermelde Anthony Hopkins in de rol van een opdrachtgever à la
M), dat moet wel een superhit worden. Er is weinig reden om daar iets
aan af te doen, integendeel. De stevige marketing mix van Cruise en
Woo, van champagne en bloed, en van charme en machtsvertoon, imponeert
ook in allerhande aardige details, zoals de blik van Thandie Newton,
een geraffineerd helikoptershot van de haven van Sydney of de manier
waarop zelfs het liefdesverhaaltje van een vrouw tussen twee
rivaliserende ex-collega's geloofwaardig gemaakt wordt. M:I-2 is
zo'n film waarvan je 95% onmiddellijk weer vergeet, maar er zijn
vervelender wegwerpartikelen in de bioscoop te vinden.
|
NRC Webpagina's
5 JULI 2000
|