|
T I T E L : |
Bloemen en bloed: Retrospectief Takeshi Kitano |
In: Filmmuseum, Amsterdam. 29 juni t/m 9 augustus. Inl. 020-5891400
Compleet retrospectief van Takeshi Kitano
Door HANS BEEREKAMP
Van de acht lange speelfilms die
televisiekomiek, acteur, columnist, tekenaar en filmregisseur 'Beat'
Takeshi Kitano tussen 1989 en 1999 zelf maakte, zijn er in het verleden
vier in Nederland gedistribueerd.
Sonatine (1993), Kids Return (1996), Gouden Leeuw-winnaar Hana-bi (1997) en
Kikujiro (1999) hebben gemeen dat Kitano er zelf de hoofdrol in
speelt, als een yakuza-achtige, laconieke bullebak, en dat ze op de een
of andere manier over geweld gaan. Ook Kitano's vorige week uitgebrachte
debuut Violent Cop (1989) past in dat rijtje.
Het complete Kitano-retrospectief 'Bloemen en bloed', dat deze zomer de
programmering van het Filmmuseum domineert, vult de laatste lacunes in.
Naast twee documentaires over Kitano en een aantal films waarin hij door
anderen geregisseerd werd, brengt het Filmmuseum ook Boiling
Point (1991) en A Scene at the Sea (1992) in distributie, en
importeert tijdelijk Getting Any? (1994). Vooral die laatste film
detoneert, want het is een compilatie van komische sketches in de trant
van Kitano's televisiewerk, over een jongeman die alles in het werk
stelt om meisjes te versieren: een soort van Kentucky Fried
Movie, die slechts nominaal interessanter geregisseerd is dan de
gemiddelde film met Leslie Nielsen. Van Boiling Point is de kopie
nog niet gearriveerd, en de enige echte verrassing is dus A Scene at
the Sea, waarin Kitano niet te zien is.
Het verstilde portret van een dove vuilnisman, die een surfplank vindt
en in toenemende mate de golven weet te gebruiken, toont Kitano's tedere
kant, maar vooral zijn vermogen verhalen in beelden te vertellen. In
A Scene at the Sea is dat talent teruggebracht tot zijn zuiverste
vorm, en doet hij soms denken aan Chaplin en Keaton, die andere komieken
die grote regisseurs werden. Timing is het belangrijkst, direct gevolgd
door kinderlijke verbazing over de kleinste details, die tot een
terloopse grap worden verwerkt. Met geweld heeft A Scene at the
Sea niets te maken, hooguit af en toe met alledaagse wreedheid.
|
NRC Webpagina's
28 JUNI 2000
|