|
T I T E L : |
Achter gesloten ogen |
R E G I E : |
Duco Tellegen |
M E T : |
Spencer Cigah, Eranda Berisha, Neum Nhom, Jacqueline Muhimundu |
In: Tropeninstituut, Amsterdam (vr); Cinecenter, Amsterdam (za en zo)
Tv-serie over kinderen en oorlog als film
vertoond
Door HANS BEEREKAMP
Te midden van de stortvloed aan
televisiedocumentaires waren de zes eerdere producties van regisseur
Duco Tellegen (Zeist, 1967) nooit erg opgevallen.
Misschien ten onrechte, want Achter gesloten ogen, Tellegens eerste film die de
bioscoop haalt, wijst op een degelijk talent voor diepgaande research,
betrokkenheid bij het onderwerp en regelmatig filmische bevlogenheid.
Dat rechtvaardigt ook de beslissing om de op film gedraaide
documentaire, eigenlijk een serie van vier programma's van 25 minuten,
op een groot scherm te vertonen.
Het probleem is alleen dat vier achter elkaar geplakte portretten van
kinderen die de gevolgen van een oorlog proberen te verwerken, ondanks
de poging tot eenheid van stijl, nog geen echte film maken. Zo valt
bijvoorbeeld moeilijk vast te stellen of de vermoeidheid die bij het
kijken naar het derde en vierde deel (respectievelijk opgenomen in
Cambodja en Rwanda) optreedt, komt door de mindere kwaliteit, of omdat
het niet effectief is om vier vergelijkbare korte films pal achter
elkaar te bekijken.
Het eerste deel, over een voormalige kindsoldaat uit Liberia, bevat het
meeste drama. De 18-jarige Spencer is niet alleen slachtoffer, maar ook
dader. De terugkeer naar zijn moeder, die hij om vergiffenis vraagt voor
niet nader aangeduide wandaden, geven de episode een intense spanning,
versterkt door het uitnemende, beweeglijke camerawerk van Danny Elsen.
Ook de aanzienlijk minder dramatische ervaringen van een zevenjarig
meisje uit Kosovo, dat via een vluchtelingenkamp in Macedonië in
een asielzoekersopvangcentrum in Ter Apel belandt, en daarna teruggaat
naar Pristina, zijn tot een goed verhaal verwerkt. Elk van de vier
episoden begint met de opdracht aan de hoofdpersoon de ogen te sluiten
en terug te denken aan de oorlog. Elke episode eindigt met een
terugwijkende camerabeweging, die het kind achterlaat op zijn
(voorlopige) bestemming. Het zijn beide wat kunstmatige filmische
trucjes, die de herkenbaarheid van een televisieserie verhogen, maar de
som der delen nauwelijks meerwaarde verlenen. En toch is het goed een
project als Achter gesloten ogen uit de betrekkelijke anonimiteit
te halen die het ten deel zou zijn gevallen bij de uitzending door de
EO, op een nog nader vast te stellen datum. De rondzingende megafoon van
de burgemeester van Ter Apel, staand op een stoel om de Kosovaarse
families welkom te heten, of het gepiep van detectoren in een
Cambodjaans mijnenveld, verdienen bijschrijving in de annalen van de
Nederlandse documentaire, en dat zou nooit gebeurd zijn zonder de
(over)moedige montage van een bioscoopversie.
|
NRC Webpagina's
28 JUNI 2000
|