|
T I T E L : |
Teigetjes Film (The Tigger Movie) |
R E G I E : |
Jun Falkenstein |
M E T : |
de stemmen van: Jim Cummings, Nikita Hopkins, Ken Samson, John Hurt |
R E G I E : |
Stemregie Nederlandse nasynchronisatie: Maria Lindes |
M E T : |
Met de stemmen van: Kees van Lier, Kick Stokhuyzen, Hein Boele, Paul Kloote |
In: 97 theaters. Originele versie in: Tuschinski, Amsterdam.
De disneyficatie van Poeh
Door DANA LINSSEN
Winnie de Poeh is een
ingewikkeld geval voor Disney. Het mediaconglomeraat bezit sinds enige
tientallen jaren de rechten van de knuffelige beer met maar een klein
beetje verstand en langzamerhand is zijn portret zoals dat in de jaren
twintig door Ernest H. Shepard bij de oorspronkelijke verhalen van A.A.
Milne werd getekend, volkomen gedisneyficeerd.
Dat wil zeggen: lekker bol buikje, het rode vestje kittig kort, een kinderglimlach en lollige
ronde oogjes. Toch zijn de animatoren die zich tot nu toe bemoeid hebben
met Poehs filmrollen opmerkelijk trouw aan de originele boeken, en
vooral aan Shepards tekeningen. Van alle Disney-figuren is Poeh dus
gelukkig ook het meest zichzelf gebleven. Er verschenen tot nu toe twee
Poeh-animatiefilms die min of meer de status van echte speelfilm
verdienden (en in Nederland alleen op video verkrijgbaar zijn): Het
grote verhaal van Winnie de Poeh (1977) en De meest verre tocht
van Winnie de Poeh (1997). Daarnaast produceerde Disney ook een
televisieserie en een aantal kortere videofilms, die duidelijk door een
B-keuze aan tekenaars werden vervaardigd.
Teigetjes film (The Tigger Movie; gelukkig ook in
één theater in niet-nagesynchroniseerde versie te zien) is
het regiedebuut van de bij Disney onder meer als storyboarder geschoolde
Jun Falkenstein. De film heeft dat "het-leuke-van-Teigetjes-is-dat-ik-
de-enige-ben"- buitenbeentje uit de avonturen van de dieren in het
Honderd Bunderd Bos als hoofdpersoon. Volgens de wetten van de Disney-
familiefilm draait vervolgens alles om de eenzame Teigetje die zo graag
met iemand wil stuiteren en dan op zoek gaat naar zijn familie.
Teigetje was door de manier waarop hij getekend was in de twee
voorgaande films al een beetje een vreemde eend in de bijt. Shepard had
het woeste beestje ook maar in hele dunne lijntjes opgezet alsof hij
niet helemaal goed raad wist met zijn springerige natuur, met als gevolg
dat de Disney karaktertekenaars vrij spel hadden om het dier opnieuw uit
te vinden. Teigetjes film is dan ook meer Disney en minder Milne.
Van de subtiele karakteriseringen en bizar-filosofische toon die zo
kenmerkend zijn voor de Winnie de Poeh-verhaaltjes klinkt alleen nog een
echo door. Maar die is nog steeds sterk genoeg om voor een humoristisch
en onderhoudend eindresultaat garant te staan. Met name de Broadway-
scène waarin Teigetje de kunstgeschiedenis naar zijn hand zet, en
Michelangelo, Rodin, Picasso en Dali tot zijn familie droomt, is
vertederend.
|
NRC Webpagina's
28 JUNI 2000
|