|
T I T E L : |
Sweet and Lowdown |
R E G I E : |
Woody Allen |
M E T : |
Sean Penn, Samantha Morton, Anthony LaPaglia, Gretchen Moll, Woody Allen, Uma Thurman, John Waters |
In: 17 theaters
Een Woody Allen over het monomane gedrag van
kunstenaars
Hemels spelen en hemels luisteren
Door DANA LINSSEN
Als Emmet Ray gitaar speelt, dan
krijgen de ogen van Sean Penn, de acteur die hem vertolkt, zo'n lepe,
afwezige blik, alsof ze imploderen, alsof ze het geluid naar binnen
zuigen om het daar te laten harmoniëren met een oerklank. Als
lieve, simpele, spraakloze Hattie naar hem luistert, dan krijgen de
ogen van Samantha Morton de mooiste vochtige schittering die ik ooit zag
en plooit haar mond zich in een glimlach die doodstil zingt.
De nieuwste film van Woody Allen gaat over de fictieve jazzgitarist
Emmet Ray, die in de jaren dertig geleefd zou hebben en in zijn
zelfzuchtige wereldje even plaats vond voor een verhouding met
wasmeisje Hattie. De film heeft de vorm van een geënsceneerd
docudrama. Allen zelf en jazzkenners Ben Duncan, Nat Hentoff, Douglas
McGrath vertellen over de jazzlegende Ray, die in grootheid alleen nog
werd geëvenaard door Djangho 'that gypsy' Reinhardt en hun
anekdotes worden met weemoedige filmscènes geïllustreerd.
Sweet and Lowdown is een Woody Allen-film zonder Woody Allen
(behalve dan die zogenaamde interviewsequenties) en dat is beslist een
voordeel. Sean Penn hoefde in zijn interpretatie van de gekwelde en
egocentrische kunstenaar Ray zelfs Woody Allen niet te spélen.
Sweet and lowdown is een film over dat zoet-melancholieke gevoel
dat in de titel doorklinkt en dat wordt opgeroepen door het virtuoze
gitaarspel van Ray. En daarom gaat de film over het voortdurende
balanceren tussen 'sweet' en 'lowdown' dat kunstenaars doen als zij
creëren. Uiteindelijk is het daarom vast net zo'n autobiografische
film als al die andere Allen-films. Er zijn vast een hoop
overeenkomsten te benoemen tussen Ray die als musicus zo groots was en
er als mens zo'n zooitje van maakte, en Allen zelf. Het monomane gedrag
van de kunstenaar, die alleen maar oog heeft voor zijn volgende
project, is een algemeen bekend artistiek verschijnsel. Evenals de
behoefte aan een ideale toeschouwer. Daarom is het zo genereus dat
Woody Allen de rottige Ray zijn zoete Hattie cadeau gaf, een meisje dat
niet eens kán praten, alleen maar pruilen als haar iets niet
zint en verder hemels luisteren. Op een of andere manier denk je toch
stiekem dat Soon Yi Previn, Allens huidige levensgezellin, veel braver
is dan Mia Farrow (op wie Samantha Morton weer heel erg lijkt).
Als er één ding is wat uit Sweet and Lowdown meer
spreekt dan alle verwijzingen en overpeinzingen die Allens werk
oproept, dan is het wel liefde. Liefde voor simpele dingen als verhalen
vertellen en even kunnen schuilen in veilige fictieve werelden. Sean
Penn en Samantha Morton spelen hun rollen met liefde. Ja, natuurlijk ook met verve,
passie, ambitie en venijn, maar ook met liefde voor hun vak, voor dat
mysterieuze in de huid van iemand anders kruipen, hem herscheppen en
vervolgens boven die vertolking uit te laten stijgen. Sweet and
Lowdown is geen fake-documentaire, de film doet niet z'n best om de
toeschouwer zo te misleiden dat hij gaat geloven dat Emmet Ray echt
heeft bestaan. Maar hij doet wel z'n best om je te overtuigen dat hij
had kunnen bestaan. Dat lukt mede dankzij Sean Penn zo goed, dat ik me
toch even bedrogen voelde toen ik bij de eindtitels zag dat er geen
originele muziek van deze Emmet Ray in de film werd gebruikt.
|
NRC Webpagina's
28 JUNI 2000
|