|
T I T E L : |
An Ideal Husband |
R E G I E : |
Oliver Parker |
M E T : |
Rupert Everett, Jeremy Northam, Julianne Moore, Cate Blanchett, Minnie Driver, Jeroen Krabbé |
In: 12 theaters
Spelplezier in prestigefilm naar Wilde
Door HANS BEEREKAMP
Het beste motief om ruim honderd
jaar later een stuk van Oscar Wilde uit de kast te trekken, zou zijn het
plezier in het spelen. De duizelingwekkende intriges rond verkeerd
bezorgde en foutief geïnterpreteerde briefjes in de Londense beau
monde anno 1895, zoals die gestalte krijgen in An Ideal Husband,
kun je moeilijk maatschappelijke of enige andere relevantie toedichten.
Gelukkig probeert regisseur-scenarioschrijver Oliver Parker - een
theaterman die eerder Othello voor het grote scherm bewerkte - in
de door Mel Gibsons productiemaatschappij Icon vervaardigde film An
Ideal Husband niet erg hard om Wilde naar het heden toe te trekken.
De film is eerder een alibi om het uitgaansseizoen van de aristocratie
te reconstrueren, of een handvol internationale sterren fijntjes
valsigheid ten beste te laten geven. De knipogen van Parker beperken
zich tot opzichtige verwijzingen naar leven en werken van Wilde, die we
even het toneel zien betreden na de door de belangrijkste personages
bijgewoonde première van The Importance of Being Earnest
of een close-up van een waaier, wanneer Lady Windermere aangekondigd
wordt.
An Ideal Husband is een lichtgewicht-blijspel voor het
zomerseizoen, dat met zorg en aandacht tot stand is gekomen. De casting
is grotendeels ideaal, met Rupert Everett als de vrijgezel-
levenskunstenaar Arthur Goring, Jeremy Northam als de verre van ideale
echtgenoot-politicus onder vuur, Cate Blanchett als zijn overtuigend
deugdzame gade en de altijd voortreffelijke Julianne Moore als een bijna
fatale intrigante. Alleen de ongetwijfeld op haar aantrekkingskracht
voor het jonge publiek uitgekozen Minnie Driver overtuigt niet helemaal
als de wat pruilerige freule op zoek naar een geschikte partij.
Een probleem dat Parker niet goed heeft weten op te lossen is het
realisme dat elke filmversie van een kunstmatig stuk als An Ideal
Husband bedreigt. Je gaat bijna denken dat je naar mensen van vlees
en bloed kijkt, en dat zijn Wilde's personages bij uitstek niet: hij
schreef ze als pionnen in een schaakspel met als inzet loyaliteit en
verraad. De acteurs verlenen ze meer charme en warmte dan de bedoeling
kan zijn. Voor een prestigeproductie is Parkers An Ideal Husband
desondanks opmerkelijk geserreerd en genuanceerd, maar de lichte geur
van overbodigheid blijft lang hangen.
|
NRC Webpagina's
21 JUNI 2000
|