|
T I T E L : |
Shanghai Noon |
R E G I E : |
Tom Dey |
M E T : |
Jackie Chan, Owen Wilson, Lucy Liu, Brandon Merrill, Roger Yan, Xander Berkeley |
In: 40 theaters
Jackie Chan tussen indianen en dennenbomen
Door BIANCA STIGTER
Het Wilde Westen krijgt in
Shanghai Noon een held die niet paard kan rijden, nog nooit een
revolver in handen heeft gehad en nauwelijks Engels praat.
Deze held is het Hongkongse fenomeen Jackie Chan, die na het overlijden van Bruce Lee
met zijn eigen mengeling van actie en komedie de populairste ster van
Azië werd. Chan waagt zich na Rumble in the Bronx en Rush
Hour aan een nog Amerikaanser avontuur, de western, in een nieuwe
poging om ook de Amerikaanse markt te veroveren.
Chan is als Chon Wang (spreek uit als John Wayne) weliswaar niet goed in
de traditionele kunsten van het Amerikaanse westen, maar zoals in zijn
films gebruikelijk is, weet hij zijn nieuwe omgeving snel naar zijn hand
te zetten. Een gevecht tegen indianen op paarden in de wildernis weet
hij inventief te winnen door hen niet alleen tegen hem, maar ook tegen
een aantal dennenbomen te laten vechten. Hij lokt ze klem tussen twee
dunne stammetjes of laat een boom in iemands gezicht zwiepen. Tijdens
een shoot out met een sheriff is hij alle pistolen te slim af met een
aan een touw gebonden hoefijzer.
Shanghai Noon is een Amerikaanse productie met een fors budget
die werd geregiseerd door Tom Dey, een debutant die in het
reclamebedrijf van Ridley Scott het vak leerde. De film heeft bijna
niets van de krakkemikkige charme van vorige Chan-producties als
Rumble in the Bronx en het voor een deel in Rotterdam opgenomen
Who Am I, al is nog niet alles gladgestreken. Hoe kan het
bijvoorbeeld dat Chan, een lijfwacht van de Chinese keizer, in 1880 wel
wat Engels spreekt, maar de indianen die hij tegenkomt die taal in het
geheel niet machtig zijn? Via de ondertiteling kunnen we toch volgen wat
ze zeggen als Chan met een meisje van de stam is getrouwd: "Vecht-in-
een-jurk is een rare snuiter, maar hij is gelukkig geen blanke." Ook de
joviale humor en de luchthartige toon zijn gebleven.
Het probleem van Chans slechte Engels wordt in Shanghai Noon
ondervangen door hem een partner met flux de bouche te geven, een outlaw
met het haar van Robert Redford die beter babbelt dan schiet. Owen
Wilson speelt hem als een in het Westen verdwaalde Beach Boy. Samen
zoeken ze een door een stoute Chinees ontvoerde prinses, die Chon Wang
weer terug naar Peking moet brengen.
Chans films stralen op de een of andere manier onschuld uit. Misschien
worden ze ook daarom zo vaak vergeleken met Amerikaanse slapstick uit de
jaren twintig en dertig. Het is een soort onschuld die gepaard gaat met
poep- en piesgrappen en een aangenaam gebrek aan pretentie. Zelfs over
de nog steeds door hem zelf uitgevoerde stunts is Chan nooit arrogant.
Hij brengt ze met de gratie die moeilijk makkelijk laat lijken. Dat met
die dennenbomen, dat was echt mooi.
|
NRC Webpagina's
21 JUNI 2000
|