|
T I T E L : |
Flawless |
R E G I E : |
Joel Schumacher |
M E T : |
Robert De Niro, Philip Seymour Hoffman, Barry Miller, Wanda de Jesus, Skipp Sudduth, Daphne Rubin-Vega |
In: 14 theaters
De Niro en Hoffman streven vergeefs naar authenticiteit
Groezelig grotestadssprookje
Door BIANCA STIGTER
Robert De Niro is al jaren een
van de beste acteurs ter wereld en voor Philip Seymour Hoffman geldt
sinds kort hetzelfde. De Niro hielp mee Mean Streets, Taxi Driver
en nog een paar andere films klassiek te maken, Hoffman viel op in
bijrollen in recente toppers als Happiness, Boogie Nights en
Magnolia.
Zijn vertolking van de eenzame hijger in Todd Solondz' Happiness
is huiveringwekkend en onvergetelijk.De Niro en Hoffman
spelen nu samen in Flawless van Joel Schumacher. De belangrijkste
personages in deze film zijn een gepensioneerde bewaker die een beroerte
krijgt en een dikke travestiet, de moeder van een groep mooie jonge drag
queens. Ze wonen tegenover elkaar in een verloederd hotel op de Lower
East Side in New York en schreeuwen door de luchtkoker verwensingen naar
elkaar. Het uitgangspunt van Flawless is eenvoudig. Macho's haten
homo's en daarom haten homo's macho's.
Het is niet moeilijk te raden wie welke rol speelt in Flawless. De Niro
is de macho, Hoffman de homo. De acteurs hebben zich terdege op hun
rollen voorbereid.Volgens de persmap bezocht De Niro ziekenhuizen en
revalidatiecentra en liet hij gewichten voor in zijn schoen en protheses
voor in zijn mond maken; Hoffman leerde pianospelen, praatte met
travestieten en transseksuelen en bezocht clubs waar drag queens
optreden. Hun research lijkt uit hun spel af te lezen. De Niro heeft een
authentiek scheef mondje en een spierloos been, Hoffman heeft zijn lage
stem hees gemaakt omdat hoog niet haalbaar was en verbergt zijn massieve
lijf achter voortdurend bewegende handen.
Ze hadden zich de moeite kunnen besparen. Al dat streven naar
authenticiteit is vergeefs in een film die verder geen enkele moeite
doet om iets met de werkelijkheid te maken te hebben. Het talent van De
Niro en Hoffman is in Flawless niet meer dan een toefje
peterselie op een magnetronmaaltijd.
Flawless werd geschreven en geregisseerd door Joel Schumacher,
een weinig fijnzinnige filmmaker. Hij maakte onder meer de laatste twee
Batmanfilms en de abjecte thriller 8 mm. Flawless ziet er
door de aanwezigheid van Hoffman en een paar echte drag queens (onder
wie de wonderschone Nashom Benjamin, die opzienbarend Marilyn Monroe kan
nadoen) en door de decors van Jan Roelfs wel goed uit, als een groezelig
grotestadssprookje. Maar personages en plot vertellen een ander verhaal.
Het gekste is nog wel dat Schumacher zoveel verwikkelingen nodig heeft
om zijn hoofdpersonen tot elkaar te laten komen. Er zijn hoeren,
gangsters achtervolgingen en lijken voor nodig. Schumacher geloofde
kennelijk niet dat zijn personages gewoon door elkaar beter te leren
kennen hun vooroordelen kwijt zouden raken. Pas onder de eindcredits
zien we De Niro en Hoffman echt eens lang achter de piano zitten. Het
gevolg van de malle plot vol obligate wendingen is dat je niet kunt
geloven dat de bewaker zijn mening over homo's aan het eind van de film
heeft herzien. Deze ene is alleen wel aardig.
|
NRC Webpagina's
21 JUNI 2000
|