U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Robeco

Info Exchanges

AEX


Met een korte broek beleggen


Het regende gisteren vragen op de eerste aandeelhoudersvergadering van het speciale fonds voor jongeren van Robeco. De jeugdige belegger blijkt mondig en wil precies weten wat er met zijn centen is gedaan.

Door DOUWE DOUWES

ROTTERDAM, 10 JUNI. "Waarom hebben jullie Microsoft nog niet verkocht", vraagt Frister Haveman. De dertienjarige scholier uit Dronten wil weten waarom de aandelen van de in juridische problemen verkerende softwareproducent nog niet van de hand zijn gedaan. Haveman is een van de aandeelhouders van het Young Dynamic Fund van Robeco, een beleggingsfonds dat zich op jongeren richt. Gisteren organiseerde het fonds zijn eerste heuse aandeelhoudersvergadering.

De aandeelhoudersvergadering van Robeco's Young Dynamic Fund voldoet niet helemaal aan het standaardbeeld van bedaagde gepensioneerden die het bestuur komen bedanken voor de bewezen diensten. In het congrescentrum van het Rotterdamse stadion de Kuip hebben zich 102 beleggers verzameld, in leeftijd variërend van twaalf tot achttien jaar. Sportschoenen, korte broeken en honkbalpetjes overheersen.

In een volle zaal - veel van de jeugdige aandeelhouders hebben hun ouders meegenomen - mag de manager van het fonds, Madeleine Kemna, verantwoording afleggen over het gevoerde beleid. En daarna komen de vragen van de aandeelhouders. "Waarom is er geen dividend uitgekeerd?" "Wat zijn de verwachtingen voor 2000, en de jaren daarna?" Waarom wordt deze vergadering pas in juni belegd, en niet in januari?" Kemna en haar Robeco-collega's doen hun best om in begrijpelijk Nederlands uit te leggen dat over dividend belasting moet worden betaald, en dat de verwachtingen voor dit jaar goed zijn, maar dat de resultaten van 1999 wel heel uitzonderlijk waren. Waarom de vergadering nu pas plaatsvindt weten ze eigenlijk ook niet.

De jonge investeerders blijken goed op de hoogte van het reilen en zeilen van hun belegging. Zoals Frister Haveman. Hij heeft een goed gespreide portefeuille, waarin naast het Young Dynamic Fund een midkapfonds, een Canadafonds en een IT-fonds zitten. Of Maarten Visser, de enige met een stropdas - met een print van dollartekens wel te verstaan. Hij wil wel eens weten hoe het komt dat het fonds eigen aandelen heeft ingekocht.

Het Young Dynamic Fund bestaat ruim een jaar. Inmiddels hebben de 35.000 beleggers in totaal 150 miljoen gulden bij het fonds ondergebracht.

De resultaten vielen in 1999 niet tegen. Er werd een rendement van ruim tachtig procent behaald, meer dan enig ander fonds in de geschiedenis van Robeco. De zaal neemt het ter kennisgeving aan, alsof dat soort resultaten heel normaal zijn. Het fonds belegt zijn kapitaal in bedrijven waar jongeren een band mee hebben, legt fondsmanager Kemna uit. Bedrijven als Coca Cola, Nike, McDonald's en Tommy Hilfiger, en geen DSM. Het rendement blijft voorop staan, aldus Kemna.

Nadat de jaarrekening is goedgekeurd en de statuten zijn gewijzigd, verlaten de jonge beleggers de zaal op de tonen van de Star Wars soundtrack. Op naar de rondleiding door de Kuip, de pizza's en de cola.

NRC Webpagina's
10 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad