U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
MP3.com

Napster.com


Gratis muziek op internet verdeelt de rockwereld


Onlangs daagde de rockgroep Metallica het internetbedrijf Napster voor de rechter wegens de gratis verspreiding van zijn muziek. Nu zijn de Metallica-fans boos op de groep.

Door HESTER CARVALHO

AMSTERDAM, 10 JUNI. Rockgroepen kunnen zich beter niet aan de zijde van het establishment scharen. Dit heeft de Amerikaanse hardrockband Metallica de afgelopen maanden aan den lijve ondervonden. Metallica had in april een rechtszaak aangespannen tegen het internetbedrijf Napster. Napster biedt op haar website (napster.com) software aan waarmee internetgebruikers muziek-bestanden (in mp3-formaat) uit elkaars computer kunnen ophalen. Wie inlogt bij de site krijgt een overzicht van alle mensen die op dat moment zijn aangemeld, en van de mp3-bestanden die ze op hun harde schijf hebben staan. Zo kunnen eindeloos veel muziekfiles worden uitgewisseld.

Metallica maakte zich boos over de schending van auteursrechten, en spande een proces aan dat hij inmiddels heeft gewonnen. In mei werden 345.000 napster-gebruikers, van wie kon worden bewezen dat ze Metallica- liedjes hadden gedownload, afgesloten van de Napster-site. Maar de Metallica-fans zijn kwaad. Zij hebben zich inmiddels georganiseerd tot 'ex-Metallicafans'. Want niet alleen lopen ze mp3-files mis, ze hebben waarschijnlijk ook de onuitgesproken gedachte dat rockmuziek subversief moet zijn. Metallica heult nu met platenmaatschappijen als Warner en Sony, die al eerder een zaak tegen Napster begonnen. En wat is meer 'gevestigde orde' dan de grote platenmaatschappijen?

Bovendien heeft het bedrijf Napster de twee partijen tegen elkaar uitgespeeld. Napster ziet zichzelf als een 'doorgeefluik' en legde daarom de bewijslast bij Metallica. Metallica moest namen van gebruikers verzamelen, zodat die individuele gevallen van de site konden worden geweerd. Toen Metallica die lijsten met 345.000 namen had geleverd, leek het alsof de groep persoonlijk haar fans kwam aangeven. Napster sloot de site af voor de gebruikers die Metallica had opgespoord, maar de band moest zelf gerechtelijke stappen ondernemen tegen de overtreders.

Daar deinsde Metallica voor terug, want welke rockgroep sleept nu zijn fans voor de rechter? En dus zijn de blokkades weer opgeheven. Maar al heeft Napster deze aanklacht omzeild, de RIAA (Recording Industry Association of America) zit wel achter Napster aan, al moet de RIAA zich moet bedenken dat als niet Napster deze diensten levert, er wel iemand anders de benodigde software levert.

Na de voorzet van Metallica hebben veel andere popmuzikanten zich inmiddels in het debat gemengd. Wie tegen Napster is, lijkt, misschien onbedoeld, automatisch vóór de platenbizz. Zo ontstaat er een waterscheiding tussen voor- en tegenstanders. De rapwereld, van oudsher anti-establishment, is verdeeld: Chuck D, Cypress Hill, Ice T en Puff Daddy zijn voor Napster, Eminem en Dr Dre zijn tegen. Terwijl Metallica zich nog beriep op 'artistieke controle' ("Wij willen niet dat onze liedjes in willekeurige volgorde en zonder het bijbehorende art- work over het net vliegen"), heeft Eminem het gewoon over geld: "Toen ik vroeger van negen tot vijf in de fabriek werkte, wilde ik aan het eind van de week m'n loon. Dat is nu nog steeds zo. Ik wil het geld waar ik recht op heb."

Madonna heeft zich tegen Napster gekeerd toen bleek dat het titelnummer van haar in September te verschijnen cd Music al via Napster circuleerde. Punkrockgroep Offspring steunt Napster waar ze kan. Maar dat pakt ook weer niet altijd goed uit. Offspring had ter promotie T- shirts en petjes laten maken met haar eigen naam en het Napster-logo. Vorige week vrijddag kreeg de groep van Napster een verordening om daarmee te stoppen: 'inbreuk op ons copyright' noemde Napster dat. Maar maandag trok Napster de verordening in. De twee partijen werken nu samen aan een nieuwe promotiecampagne.

Zie ook:

Gnutella zit internetondernemer dwars(Medianieuws, 5 juni 2000)
Zelf MP3's maken(Apestaartje, 29 mei

NRC Webpagina's
10 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad