|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Mediaconcern Thomson doet 38 kranten deur
uit
Door onze correspondent FRANK KUIN
Eerder deze week verwierf Thomson voor 842 miljoen dollar het Amerikaanse Primark, een leverancier van professionele en financiële informatie die onder meer de elektronische aanbieder van beursgegevens Datastream omvat. Thomson verbreedde daarmee zijn leidinggevende positie in elektronische informatieverschaffing van juridische, medische, wetenschappelijke en financiële informatie. Thomson bood in februari zijn 54 regionale dagbladen in Noord-Amerika te koop aan. Alleen het Canadese nationale dagblad The Globe and Mail houdt de uitgever zeker vast. Het heeft nu nog elf Amerikaanse en vijf Canadese titels over. "We zijn blij met de vooruitgang en de opbrengst van het verkoopproces tot zover", verklaarde Richard Harrington, president van Thomson. "We voeren agressief onze strategie uit om de leidinggevende aanbieder te worden van e-informatie." De verkoop van de dagbladen en de aanwinst van Primark vormen samen bijna de voltooiing van een grootschalige reorganisatie van Thomson. Het concern, gesticht door wijlen Roy Thomson (in Groot-Brittannië Lord Thomson of Fleet) was een krantenimperium dat in de jaren tachtig ongeveer 180 dagbladen omvatte in de VS en Canada en 70 in Groot- Brittannië, waaronder de Times. Het aandelenpakket van het bedrijf is voor bijna 75 procent in handen van Ken Thomson, zoon van de oprichter. Sinds 1978 heeft Thomson fors uitgebreid in gespecialiseerde publicaties als academische en juridische boeken en bladen. Vorig jaar waren kranten nog slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de jaaromzet van ruim 5,5 miljard dollar. In de afgelopen jaren is Thomson bovendien op agressieve wijze gegroeid in online informatieverschaffing aan bedrijven en institutionele klanten, met name via elektronische databanken en het internet. De verkoop van dagbladen past in een trend waarbij internationale uitgevers zich in toenemende mate toeleggen op professionele informatie en elektronische leverantie. Reed Elsevier verkocht in 1995 zijn dagbladen, waaronder NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad.
|
NRC Webpagina's 10 JUNI 2000
|
Bovenkant pagina |
|