U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

N R C   H A N D E L S B L A D  -  F I L M  &  V I D E O
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

T I T E L : Crazy in Alabama
R E G I E : Antonio Banderas
M E T : Melanie Griffith, David Morse, Lucas Black, Meat Loaf Aday, Cathy Moriarty, Rod Steiger, Robert Wagner

Uitgebracht op huurvideo en DVD door Columbia TriStar Home Video

Debuut Banderas niet slecht

Door HANS BEEREKAMP
Het afgelopen maand in Cannes bekroonde scenario van Neil LaBute's komedie Nurse Betty vertoont opvallende overeenkomsten met dat van Antonio Banderas' in Venetië vertoonde regiedebuut Crazy in Alabama.

In beide films vertrekt een vrouw uit de Amerikaanse provincie na de gewelddadige dood van haar onaangename echtgenoot naar Hollywood om daar een rol te bemachtigen in haar favoriete televisieserie. Beide films vertellen in een parallelmontage de twee verhalen: dat van de ontwapenend naïeve, maar daadkrachtige weduwe, en dat van de achterblijvers, wier lotgevallen beïnvloed worden door haar vertrek. De verschillen zijn te groot om van plagiaat te kunnen spreken, maar het gegeven van Mark Childress' scenario naar zijn eigen, een paar jaar eerder verschenen succesroman Crazy in Alabama kan John C. Richards en James Flamberg, de scenaristen van Nurse Betty, bijna niet ontgaan zijn.

Banderas, de grootste Spaanse Hollywoodster aller tijden, heeft Childress' roman niet gelezen. Dat weten we, omdat hij het zelf heeft verklapt. De DVD van Crazy in Alabama, die tegelijk met de video uitkwam zonder voorafgaande Nederlandse bioscoopuitbreng, bevat extra geluidssporen, waarop de regisseur en zijn hoofdrolspeelster - en levenspartner - Melanie Griffith de film van commentaar voorzien. Het is bijna een standaardfunctie van het nieuwe medium DVD, een CD die een hele film en vele extra faciliteiten bevat, en zo een onverwachte nieuwe informatiebron voor filmjournalisten vormt.

Crazy in Alabama is geen slecht debuut. Banderas mag dan beweren het verhaal over het schenden van burgerrechten van Afro-Amerikanen in het Alabama van 1965 het belangrijkste te vinden, in de praktijk kan hij beter uit de voeten met de in absurde pastelkleuren gefilmde avonturen van Griffith in Las Vegas en Hollywood, die af en toe herinneren aan het flamboyante werk van Banderas' ontdekker Pedro Almodóvar. Na een titelsequentie op muziek van Nancy Sinatra's These Boots Are Made for Walkin' reist ze in een rode cabriolet westwaarts, vergezeld door een onafscheidelijke hoedendoos, die het hoofd van haar man bevat. Sheriff Meat Loaf tracht haar op te sporen, maar struikelt over de gevolgen van zijn bigotte racisme, dat de familie van de verdachte handig in haar voordeel weet uit te buiten. Ten slotte moet een almachtige en eigenzinnige rechter (de come-back van Rod Steiger) uitkomst brengen. Banderas' tamelijk dunne tragikomedie is meer Crazy dan Alabama.

NRC Webpagina's
7 JUNI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad