|
T I T E L : |
Crazy in Alabama |
R E G I E : |
Antonio Banderas |
M E T : |
Melanie Griffith, David Morse, Lucas Black, Meat Loaf Aday, Cathy Moriarty, Rod Steiger, Robert Wagner |
Uitgebracht op huurvideo en DVD door Columbia TriStar Home Video
Debuut Banderas niet slecht
Door HANS BEEREKAMP
Het afgelopen maand in Cannes
bekroonde scenario van Neil LaBute's komedie Nurse Betty vertoont
opvallende overeenkomsten met dat van Antonio Banderas' in Venetië
vertoonde regiedebuut Crazy in Alabama.
In beide films vertrekt een vrouw uit de Amerikaanse provincie na de gewelddadige dood van haar
onaangename echtgenoot naar Hollywood om daar een rol te bemachtigen in
haar favoriete televisieserie. Beide films vertellen in een
parallelmontage de twee verhalen: dat van de ontwapenend naïeve,
maar daadkrachtige weduwe, en dat van de achterblijvers, wier
lotgevallen beïnvloed worden door haar vertrek. De verschillen zijn
te groot om van plagiaat te kunnen spreken, maar het gegeven van Mark
Childress' scenario naar zijn eigen, een paar jaar eerder verschenen
succesroman Crazy in Alabama kan John C. Richards en James
Flamberg, de scenaristen van Nurse Betty, bijna niet ontgaan
zijn.
Banderas, de grootste Spaanse Hollywoodster aller tijden, heeft
Childress' roman niet gelezen. Dat weten we, omdat hij het zelf heeft
verklapt. De DVD van Crazy in Alabama, die tegelijk met de video
uitkwam zonder voorafgaande Nederlandse bioscoopuitbreng, bevat extra
geluidssporen, waarop de regisseur en zijn hoofdrolspeelster - en
levenspartner - Melanie Griffith de film van commentaar voorzien. Het is
bijna een standaardfunctie van het nieuwe medium DVD, een CD die een
hele film en vele extra faciliteiten bevat, en zo een onverwachte nieuwe
informatiebron voor filmjournalisten vormt.
Crazy in Alabama is geen slecht debuut. Banderas mag dan beweren
het verhaal over het schenden van burgerrechten van Afro-Amerikanen in
het Alabama van 1965 het belangrijkste te vinden, in de praktijk kan hij
beter uit de voeten met de in absurde pastelkleuren gefilmde avonturen
van Griffith in Las Vegas en Hollywood, die af en toe herinneren aan het
flamboyante werk van Banderas' ontdekker Pedro Almodóvar. Na een
titelsequentie op muziek van Nancy Sinatra's These Boots Are Made for
Walkin' reist ze in een rode cabriolet westwaarts, vergezeld door
een onafscheidelijke hoedendoos, die het hoofd van haar man bevat.
Sheriff Meat Loaf tracht haar op te sporen, maar struikelt over de
gevolgen van zijn bigotte racisme, dat de familie van de verdachte
handig in haar voordeel weet uit te buiten. Ten slotte moet een
almachtige en eigenzinnige rechter (de come-back van Rod Steiger)
uitkomst brengen. Banderas' tamelijk dunne tragikomedie is meer
Crazy dan Alabama.
|
NRC Webpagina's
7 JUNI 2000
|