|
T I T E L : |
For Love of the Game |
R E G I E : |
Sam Raimi |
M E T : |
Kevin Costner, Kelly Preston, John C. Reilly, J.K. Simmons, VinScully, Steve Lyons< |
In: 15 theaters
Honkbalrituelen en liefdesperikelen
Door HANS BEEREKAMP
Een volmaakte wedstrijd speelt
een werper bij honkbal, wanneer de tegenpartij geen enkel punt scoort.
Hij moet daarvoor meer doen dan een voetbalkeeper die geen enkele bal
doorlaat. De kunst is om elke keer zo te werpen dat de man aan slag
zich verkijkt, een fout slaat, niet slaat, of het laatste honk niet
haalt. 'A perfect game' is er een waarin ogenschijnlijk niets gebeurt.
Kevin Costner speelt in zijn derde honkbalfilm, For Love of the
Game, een pitcher op leeftijd, die nog een keer vlamt door andere,
veelal jongere mannen in toom te houden. Meer dan in Bull Durham
en Field of Dreams is For Love of the Game een
instructieve film voor Europeanen die niets van het honkbalritueel
begrijpen. Er komt maar een enkele wedstrijd in voor, van Costners
Detroit Tigers uit tegen de New York Yankees (heilige grond, dat moge
duidelijk zijn). Rondom die wedstrijd, die volmaakt zou kunnen worden,
is een liefdesfilm in flashbacks gedrapeerd. Want niet alleen staat
Costner op het punt afgedankt te worden door zijn team, hij dreigt ook
de liefde van zijn leven (Kelly Preston, in het dagelijks leven mevrouw
Travolta) kwijt te raken. Bij stukjes en beetjes wordt de
voorgeschiedenis ontrafeld, maar die liefdesfilm is veel minder
interessant dan de sportfilm: dramatisch mooi door de eenheid van
plaats en tijd, en voor wie dat erin wil zien zijn de seksuele
connotaties van het niet slaan en geen honk bereiken nogal evident. Soms
is For Love of the Game bijna een antropologische documentaire
over een ons zo goed als onbekend ritueel. Maar omdat wij de magie van
het spel moeilijk kunnen doorgronden, zijn twee uur en zeventien
minuten wel erg lang om te kijken naar kromme en lepe ballen,
afgewisseld door Costners geprangde gezicht. De zuivere constructie van
een potentieel groots filmexperiment wordt bovendien weersproken door
de romantische tegenmelodie. Regisseur Sam Raimi (The Evil Dead,
Darkman, A Simple Plan) laat zich meer dan ooit kennen als
een maker die voor de mainstream van Hollywood heeft gekozen, en
een contemplatieve, strakke vorm bezoedelt met clichés uit de
Hollywoodkoker. Zo resteert een bizar curiosum, de bleke schaduw van
een meesterwerk, dat ook nog eens slecht besteed lijkt aan Europese
honkbalbarbaren.
|
NRC Webpagina's 31 mei 2000
Recensies week 21
Recensies week 20
Recensies week 19
|