In: Filmmuseum, Amsterdam
Filosoferen rondom een affaire
Door DANA LINSSEN
Het doet wat eigenaardig aan,
een moeder die op haar sterfbed haar getrouwde dochter op het hart
drukt om vooral geen verhouding te beginnen met de man van wie zij
eigenlijk houdt, omdat zij door de gedachte aan de zondeval van haar
dochter in het hiernamaals geen rust zal kennen. Het is eigenlijk het
enige moment dat Manoel de Oliveira's nieuwste film La lettre
zijn herkomst verraadt. De film is gebaseerd op de zeventiende-eeuwse
roman La princesse de Clèves, een tijdperk waarin dit
soort waarschuwingen op grond van religieus zondebesef en werelds
standgevoeld vast meer geldigheid hadden.
De dochter zelf beschrijft haar situatie tegen een vriendin en
vertrouwelinge, die non is, als 'de betovering van een onmogelijke
liefde.' Dat is een eenzaam en droevig thema dat door de Portugese
veteraan-regisseur (De Oliveira werd in 1908 geboren en lijkt met het
klimmen van de jaren alleen maar productiever te worden) beklemmend
werd uitgewerkt.
Chiara Mastroianni (dochter van Marcello Mastroianni en Catherine
Deneuve) is de geremde haute-bourgeoise die na haar verstandshuwelijk
met een welgestelde arts verliefd wordt op het Portugese rockidool
Pedro Abrunhosa (een rol van de zanger zelf). Haar bedachtzame natuur
en de codes van haar milieu staan een onbezonnen affaire in de weg,
waardoor de betovering van die onmogelijke liefde alleen maar groter
wordt.
La lettre (vorig jaar in Cannes met de Juryprijs bekroond) heeft
een interessante vorm. De film wordt verteld via titelkaarten en
contemplatieve gesprekken tussen de vrouw en de non. De overige
scènes zouden de eigenlijke activiteit moeten verbeelden, ware
het niet dat bijna elke handeling door De Oliveira buiten het kader is
gehouden. Al in de openingsbeelden is niet het optreden van Abrunhosa
dat op dat moment plaatsvindt te zien, maar zijn kleedkamer, terwijl
zijn stem via de intercom klinkt. Mensen praten met elkaar terwijl ze
ergens anders naar kijken. Een gesprek tijdens het acht uur journaal
verraadt in al zijn terloopsheid opeens een hoop onuitgesproken
gevoelens. Die indirecte vertelwijze is een goed gekozen manier om al
die emoties op te roepen die door trots, angst, opvoeding,
overgeleverde normen en aangepraatte waarden zijn onderdrukt. De
Oliveira doseert ze bovendien zo secuur, dat de filosofische
omzichtigheid waarmee hij gewoonlijk zijn onderwerpen benadert, ook
relativerend werkt. In ieder mens schuilt plotseling een verliefde
ziel, die zijn mond maar houdt, omdat, ja waarom eigenlijk? Dat levert
tragische en waardige helden op.