|
T I T E L : |
Music of the Heart |
R E G I E : |
Wes Craven |
M E T : |
Meryl Streep, Aidan Quinn, Gloria Estefan, Angela Bassett, Isaac Stern, Itzhak Perlman, Arnold Steinhardt |
In: 12 theaters
Eerlijk sentiment in tranentrekker van Wes
Craven
Door HANS BEEREKAMP
De fans van Wes Craven, als
geestelijk vader en regisseur van de filmseries A Nightmare on Elm
Street en Scream de ongekroonde koning van de tienerhorror,
waren niet erg blij met zijn beslissing eens een film met een serieus
onderwerp te maken.
Over Cravens Music of the Heart valt gemakkelijk te schamperen, want het onderwerp is het tegendeel van
cool. In 1996 werd Allan Millers documentaire Small
Wonders voor een Oscar genomineerd. Die film volgde het East Harlem
Violin Program van Roberta Guaspari, een vioollerares die met
ondersteuning van coryfeeën als Isaac Stern en Itzhak Perlman, en
een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen, gedepriveerde kinderen
leert om viool te spelen en hen door op te treden een gevoel van
eigenwaarde en discipline laat verwerven. Music of the Heart, de
fictieve remake van Small Wonders, met Meryl Streep (op haar
beurt voor een Oscar genomineerd) in de rol van Roberta Guaspari, is een
betere film dan de documentaire. Merkwaardigerwijs is fictie dit keer
authentieker dan de documentaire werkelijkheid, vermoedelijk omdat
Craven de potentiële sentimentaliteit en het risico van goedkoop
effectbejag doorziet. Hij brengt de papieren zakdoekjes zelfs gewoon in
beeld, en maakt van Guaspari een helemaal niet zo erg aardige vrouw,
die er niet voor terugdeinst om de tranenfactor te manipuleren.
Teneinde aangenomen te worden als vioollerares, brengt ze haar eigen
zoontjes in stelling, die met hun kindergezichten de
sollicitatiecommissie plat spelen. Streep is op haar sterkst wanneer ze
ontdekt dat kinderen in East Harlem niet zitten te wachten op positieve
discriminatie, en haar het meest waarderen als ze streng optreedt.
Craven brengt de lessen die hij van Hitchcock leerde heel slim in de
praktijk in een hem vreemd genre. Hij past elke denkbare truc toe om de
kijker emotioneel te raken en maakte zo een onverbloemde, uiteindelijk
goudeerlijke tranentrekker. Het is ieders recht daar niet van te
houden, maar Music of the Heart is geen pretentieuze, hypocriete
film. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat Craven in Music of the
Heart net als in Scream speelt met de conventies van het
genre en die doorzichtig maakt. Zoals je in Scream schrikt, ook
al wordt elk griezeleffect van te voren aangekondigd en
geïroniseerd, zo kon ik geen weerstand bieden aan de sentimenten
in Music of the Heart. Wie zangeresje Gloria Estefan een lerares
in een achterbuurt laat spelen, en Stern en Perlman als zichzelf laat
opdraven, maakt zelfbewuste, nobele pulp en dat is net iets anders dan
edelkitsch.
|
NRC Webpagina's 31 mei 2000
Recensies week 21
Recensies week 20
Recensies week 19
|