|
T I T E L : |
The barber of Siberia (Sibirski Tsirioelnik) |
R E G I E : |
Nikita Michalkov |
M E T : |
Julia Ormond, Oleg Mensjikov, Aleksej Petrenko, Richard Harris |
In: Tischinski, Amsterdam; Metropole, Den Haag
Edelkitsch over de Russische ziel
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Al te veel moeite heeft
regisseur Nikita Michalkov niet gedaan, om het verhaal van zijn jongste
film geloofwaardigheid te verschaffen.
Een Amerikaanse dame van lichte zeden - Jane, gespeeld door Julia Ormond reist in 1898 voor haar werk
naar Rusland en richt in het voorbijgaan de jonge Russische officier
Andrej te gronde. Die wordt namelijk verliefd op Jane met een, naar ons
tot vervelens toe wordt meegedeeld, typisch Russische onstuimigheid die
geen onderscheid wenst te maken tussen hoeren en andere vrouwen. Jane
heeft nu juist de opdracht Andrej's directe meerdere, een generaal, te
verleiden, die ook (met typisch Russische etc.) smoorverliefd wordt. De
jonge rivaal loopt zeven jaar dwangarbeid op.
Maar al te veel belang heeft het gebrekkig vertelde verhaal niet: het is
meer een allegorie waaraan Mikhalkov een groot aantal pretentieuze
bespiegelingen over het wezen van Rusland en de Russische mens kan
ophangen. Het Westen (niet toevallig door een hoer gerepresenteerd) zal
nooit begrijpen wat Rusland is een land dat nooit zal deugen of het tot
iets nuttigs brengen, maar desondanks moreel superieur is.
Nikita Michalkov (geb. 1945) is een enigszins verdachte filmer. Dat hij
een van de succesvolste Sovjet-regisseurs uit de Brezjnev-tijd is
geweest, kan hem niet worden kwalijk genomen maar wel dat hij zichzelf
en zijn familie van Sovjet-prominenten achteraf huilerig als
slachtoffers van het communisme heeft voorgesteld, zoals in Burnt by
the sun of in een documentaire over zijn eigen dochter, Anna.
Succesvol is hij wel: Nikita Mikhalkov is een van de weinige
Russische regisseurs die nog investeerders opscharrelt.
Wat Mikhalkov in De barbier van Siberië aan edelkitsch over
het oude Rusland weet te debiteren, stemt droevig. Geen cliché
blijft onvermeld en zijn kindse, wrede Rusland doet aan Disneyland met
andere spelers denken. De film, goeddeels spelend in een kazerne, is
doortrokken van bedenkelijk militarisme, dat sterk doet denken aan Nazi-
films die in het Pruisische verleden speelden. Alleen waren in die films
de grappen meestal beter. Voeg hierbij de melige structuur van de film
(Jane, in 1905 terugblikkend op de gebeurtenissen van 1898 vertelt ons
na elke bloedeloze scene wat we ervan moeten vinden) en de excessieve
lengte van twee-en-een-half uur. Dan moge duidelijk zijn dat deze
Barbier het best kan worden gemeden.
|
NRC Webpagina's
17 MEI 2000
|