|
Hollywood slaat festival van Cannes onder Gilles Jacob
vaak over
Laatste festival van een dwarse erudiet
De 53ste editie van het
Filmfestival van Cannes is de laatste onder leiding van Gilles Jacob.
In Cannes waren onder zijn bewind altijd meer interessante films te
zien dan op elk ander festival.
Door HANS BEEREKAMP
CANNES, 10 MEI. Vanavond wordt de 53ste editie van Cannes geopend met
een prestigieuze Brits-Franse coproductie over de kok van de
Zonnekoning, Vatel, vertolkt door Gérard Depardieu en
geregisseerd door Roland Joffé, die in 1986 de Gouden Palm won
voor The Mission. Het jaar daarna balde Maurice Pialat zijn
vuist naar de boeroepers in het publiek, die ontevreden waren over de
Gouden Palm voor zijn moeilijk toegankelijke film Sous le soleil de
Satan. Gilles Jacob (69), délégué
général van Cannes sinds 1978, heeft vaak onder vuur
gestaan van populisten en anderen die vonden dat zijn selectie niet
goed was voor de filmindustrie, onder meer vorig jaar na de bekroningen
van Rosetta en L'humanité. Maar in de 23 festivals
onder zijn leiding maakte Jacob een selectie van films in het
hoofdprogramma en in de sectie Un certain regard van een opmerkelijk
constante kwaliteit. Er zit wel eens een mislukking tussen, of een film
waar je niet van houdt, maar bijna nooit een film, waarvan je niet
begrijpt wat hij op dit podium te zoeken heeft. Er is sinds 1979 geen
jaar geweest dat ik niet méér interessante films zag in
Cannes dan in elke andere periode van twee weken, met inbegrip van de
festivals van Berlijn, Venetië en Rotterdam.
Het huidige festival wordt Jacobs laatste festival; hij schuift op naar
de erefunctie van festivalvoorzitter en zal de selectie overlaten aan
zijn opvolger. Vorige week werd bekend dat dat niet televisiejournalist
Olivier Barrot zal zijn. Terwijl de wederzijdse advocaten uitzoeken
welke toezeggingen het festival nu precies gedaan had aan Barrot, sloeg
deze terug in een artikel in Libération. Barrot
beschuldigt het festival er daarin van niet met zijn tijd mee te zijn
gegaan, en dat met name de verhoudingen met Hollywood wel wat verbeterd
zouden kunnen worden. Al een paar jaar laten de grote studio's Cannes
links liggen, en opteren voor de Europese premières van hun
belangrijke films liever voor Berlijn en Venetië. Een reden is,
dat het publicitair onhandig is om topproduct vlak voor de zomer los te
laten, een andere misschien dat Cannes te eigenwijs is, te artistiek.
De erfenis van Jacob verdient het om beheerd te gaan worden door een
even dwarse, erudiete en moeilijk van zijn stuk te brengen verdediger
van de filmkunst. Dit jaar is de selectie weer bij voorbaat omstreden,
bijvoorbeeld omdat er slechts twee onafhankelijk van Hollywood
geproduceerde Amerikaanse films in competitie zijn, maar wel zeven uit
Azië. Het Amerikaanse vakblad Variety signaleerde al
voordat er een meter film vertoond was zorgelijk dat er wel acht films
in de competitie zijn opgenomen van langer dan twee uur, en zelfs twee
van drie uur of meer.
Aan de zorgen van een fors deel van de Nederlandse kolonie in Cannes is
dit jaar wel tegemoetgekomen: niet door het festival, maar door een
particulier initiatief. Heel vroeger was er altijd een receptie van het
Nederlands filmbedrijf, op een strand met haring en jenever, die bekend
stond als 'de Hollandse dag'. Enkele jaren geleden is de met
internationale promotie belaste stichting Holland Film daarmee
opgehouden, omdat men het belangrijker vindt buitenlandse relaties uit
te nodigen dan alle Nederlandse festivalbezoekers twee uur vrij te
houden. Dit jaar is daarom met steun van onder meer een Nederlandse
bierbrouwer aan het strand een paviljoen ingericht, Holland Film House,
waar landgenoten elkaar kunnen ontmoeten en elke ochtend gratis kunnen
ontbijten met croissants, pindakaas en hagelslag. En zich wellicht
kunnen beklagen over de slechte kwaliteit van de films in het
hoofdprogramma. De enige officieel geselecteerde Nederlandse film
Jacky, die deze week in Nederland in premrière gaat,
wordt intussen ondersteund door Holland Film en door de Nederlandse
sales agent Fortissimo, die al enige tijd zijn eigen feestjes geeft,
met opmerkelijk weinig Nederlandse gasten. In ieder geval komt
staatssecretaris Van der Ploeg in het weekeinde even langs bij Holland
Film House, om enige mededelingen van binnenlands-filmpolitieke aard te
doen. Nu maar hopen dat hij ook een kaartje voor een niet te lange film
in competitie weet te bemachtigen, en eens kennis maakt met Gilles
Jacob. Er gaapt een kloof tussen de verschillende sferen in Cannes, die
maar zeer ten dele opgelost wordt door het detectiesysteem dat de
Franse politie dit jaar op het treinstation heeft geïnstalleerd om
groepen 'festivalvandalen' vroegtijdig te signaleren.
|
NRC Webpagina's
10 MEI 2000
|