|
T I T E L : |
Stigmata |
R E G I E : |
Rupert Wainwright |
M E T : |
Patricia Arquette, Gabriel Byrne, Jonathan Pryce, Nia Long, Enrico Colantoni, Rade Sherbedgia, Ann Cusack |
In: 20 theaters
De santenkraam van het Vaticaan
Door HANS BEEREKAMP
Brutaal en onorthodox is de
opzichtige en lawaaiige mystieke thriller Stigmata zonder enige
twijfel.
Voormalig clipregisseur Rupert Wainwright jat schaamteloos elementen uit zo ongeveer alle denkbare spektakelfilms met een katholiek
thema, met name The Exorcist (William Friedkin, 1973), monteert
in cliptempo de spijkers door de polsen van Jezus aan het kruis door
elkaar met de bezoekingen van een kapstertje uit Pittsburgh (Patricia
Arquette), en overgiet het met muziek van Billy Corgan van The Smashing
Pumpkins. Dan wordt het kapstertje ook nog eens verliefd op een door het
Vaticaan op haar afgestuurde priester-wetenschapper (Gabriel Byrne), die
maar niet begrijpt waarom een ongelovige vier van de vijf klassieke
stigmata vertoont en evenmin snapt hoe het mogelijk is dat ze de tekst
van een apocrief evangelie in het Aramees op de muur van haar loft
kalkt.
Het antwoord staat in geen enkele catechismus: omdat ze bezeten is door
de geest van een vermoorde en geëxcommuniceerde Braziliaanse
priester, na toevallig in het bezit te zijn gekomen van zijn rozenkrans.
Het gebrek aan logica van het scenario van Stigmata wedijvert met
dat van de dogma's van de moederkerk. Toch probeert scenarioschrijver
Tom Lazarus wanhopig steeds nieuwe verklaringen te verzinnen voor de vet
uitgesmeerde spektakelscènes. De aardigste vondst is misschien
wel dat het Vaticaan koste wat het kost tracht te verhinderen dat een
onwelgevallige versie van het lijdensverhaal openbaar gemaakt wordt.
Jezus zou daarin oproepen tot een directe devotie, zonder tussenkomst
van de kerk, en dat is natuurlijk een bedreiging voor deze machtige
institutie.
Maar zou het bezeten kapstertje niet juist gevallen zijn voor de
priesterboord van Byrne? En is het decorum van de katholieke kerk niet
juist een noodzakelijk element in de formule van een film als
Stigmata? Als Wainwright een film over spiritualiteit zonder de
santenkraam van het Vaticaan gemaakt had, dan zouden er nooit zo veel
mensen naar zijn gaan kijken als nu in Amerika het geval was. Het geheim
van het succes van georganiseerde religie is niet de behoefte aan een
diep geloof, maar het zwelgen in het uiterlijke machtsvertoon, dat
bewijst Stigmata maar weer eens. |
NRC Webpagina's
10 MEI 2000
|