|
T I T E L : |
Beefcake |
R E G I E : |
Thom Fitzgerald |
M E T : |
Daniel MacIvor, Josh Peace, Carroll Godsman, Jonathan Torrens, Jack Lalane, Joe d'Allesandro |
In: Rialto, Amsterdam; Haags Filmhuis, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam
Mannelijk schoon in de jaren vijftig
Door DANA LINSSEN
Helemaal naakt, op een
padvindershoed, een poedel en afwasbare slip na, zo ongeveer zagen de
gespierde, goudgebronsde en geoliede jongensmodellen eruit die fotograaf
Bob Mizer in de jaren vijftig portretteerde voor zijn body builder-
tijdschrift Physique Pictorial.
De Canadese filmmaker Thom Fitzgerald, die in 1997 debuteerde met het wrange familiedrama The
Hanging Garden, reconstrueerde Mizers leven in een overvolle, deels
gedramatiseerde, deels documentaire film. Beefcake laat zich nog
het beste bekijken als een van de catalogi die Mizer ten behoeve van
zijn body builder-agentschap 'The Athletic Model Guild' uitgaf. De film
puilt uit van de nostalgische pastelplaatjes van spierbundels met
wespentailles. Een heerlijke wereld vol billen, biceps en fluorescerend
blauwe slaapkamerogen voor homoseksuelen en hun vriendinnetjes.
En net zoals Mizer zijn foto's markeerde met gecodeerde aanwijzingen
over de seksuele geaardheid en voorkeuren van zijn modellen, zo voorziet
Fitzgerald zijn film voor de goede verstaander van een kritische
subtekst. Want Mizer was niet alleen de, inmiddels tot cultfiguur
uitgegroeide, eerste commerciële fotograaf van mannelijk naakt, die
in zijn achtertuin een eeuwigdurend vakantiekamp voor zijn modellen
inrichtte, waar ze konden zonnebaden en gewichtheffen, maar stond
middenin het McCarthy-tijdperk ook terecht wegens het seksueel uitbaten
van zijn protégées. In hoeverre dit werd gemotiveerd door
seksuele schijnheiligheid of dat Mizer (in de film een aimabele, geremde
homoseksueel) er echt een jongensbordeel op nahield, laat Fitzgerald in
het midden, net alsof hij zijn pas ontdekte held niet meteen weer wil
onttronen.
Beefcake wil graag een film zijn over geheimen en tolerantie, de
vraag of Mizers foto's kunst zijn en of kunst ooit iemand kwaad heeft
gedaan. Tegelijkertijd wilde Fitzgerald een nostalgisch tijdsbeeld
oproepen, en ook nog eens de feiten rondom 'The Athletic Model Guild'
boven tafel krijgen. Voor dat laatste liet hij aan de hand van de
processtukken rechtbankscènes naspelen, interviewde hij collega-
naaktfotografen als Russ Warner en Dave Martin, body builder-goeroe Jack
Lalane en voormalige modellen Jim Lassiter en Joe d'Allesandro (zelf
dankzij Andy Warhol een cultfiguur geworden). Voor al die ambities was
anderhalf uur niet genoeg, waardoor Beefcake als te rijkelijk
gevuld stuk vruchtentaart uit elkaar valt.
|
NRC Webpagina's
10 MEI 2000
|