U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Een blad over mooie dingen

MARTIJN MEIJER
Stel je voor dat de Messias na 2000 jaar terugkeert in Bethlehem en er geen enkel fatsoenlijk hotel kan vinden! Gelukkig, zo bericht het Engelse maandblad Wallpaper*, wordt in Bethlehem deze zomer het eerste chique hotel geopend: het Jacir Palace Inter-Continental, met 250 kamers waarvan een deel uitzicht biedt op een Palestijns vluchtelingenkamp.

Wallpaper* is een blad over 'the stuff that surrounds you': de mooie, dus exclusieve, dus dure dingen op het gebied van mode, design, architectuur, en reizen die het leven voor sommigen de moeite waard maken. Het verschijnt sinds september 1996 in veertig landen en kan ook in Nederland op een groeiende belangstelling rekenen. Op de website www.wallpaper. com wordt de doelgroep van Wallpaper* omschreven als 'cute, well dressed, well travelled, city dwelling 25-40 year old men and women', op zoek naar 'the ultimate understated, cutting edge consumer items'. Zulke mannen en vrouwen worden, blijkens de weinig verrassende resultaten van een onderzoek naar de Londense lezers, vooral aangetroffen onder alleenstaanden en ongetrouwde stellen met hoge inkomens, wonend in de betere wijken.

Het meinummer van Wallpaper* staat in het teken van de 'summer wanderlust' en bevat veel informatie over stijlvol reizen per vliegtuig, dus niet in de 'cattle-class' maar natuurlijk business- en first-class. Of neem een watervliegtuig, of een helikopter, en vermijd de massa - 'we know it isn't your style to queue'. Wallpaper* weet precies wat deugt en wat niet deugt - Tenerife, de meeste hotels in LA, de meeste restaurants in Singapore, en in het algemeen alles wat ruikt naar gewone mensen. Als het blad niet zo'n luchtige, tongue in cheek-achtige toon hanteerde was al dat snobisme onverdraaglijk geweest.

Van de langere artikelen zijn die over Kyoto (veel 'introspectiever' dan het luide en drukke Tokio) en over Bagdad het interessantst. Bagdad is weliswaar nog lang niet hersteld van de Golfoorlog, maar de stad heeft veel meer te bieden dan de fanatiek demonstrerende Irakezen die CNN doorgaans laat zien. Zoals moderne architectuur: het universiteitsgebouw is ontworpen door Gropius, het voetbalstadion door Le Corbusier. Als verslaggeefster Hadani Ditmars de Sabean club betreedt, de enige plek waar publiekelijk alcohol kan worden geconsumeerd, is ze getuige van een vechtpartij die ontstaat als een paar mannen uitdagend met elkaar beginnen te dansen. De vechtpartij heeft niks te maken met homofobie, wordt haar verzekerd, 'those boys are only dancing together because they are too shy to ask a girl to dance'. Vorige maand bracht de redactie van Wallpaper* het eerste nummer uit van Line, een sportblad zonder wedstrijdverslagen of interviews en met heel veel mode. Een verhaal over kleiduivenschieten op de Dallas Gun Club wordt geïllustreerd met een modereportage, waarin een jongen in een katoenen shirt (£ 125) en een katoenen vest (£ 195), beiden van Holland & Holland, poseert met een Beretta S05 ($ 19.500). En wie indruk wil maken op de Ocean Dunes Golf Club in Vietnam, dé golfbestemming van dit moment, kan echt niet meer met een geruite broek aankomen. Kortom, welke sport je doet maakt niet uit, als je er maar verdomd goed uitziet.

NRC Webpagina's
9 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)