U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Een ware kolos als partner

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 9 MEI. Met NTT Docomo heeft KPN een ware kolos als partner gevonden. Het Japanse bedrijf had in het eind maart afgesloten boekjaar 29 miljoen mobiele abonnees.

NTT Docomo werd opgericht in juli 1992. De Japanse telefoonreus Nippon Telephone and Telegraph (NTT) bracht per deze datum in Docomo al zijn activiteiten onder op het gebied van mobiele telefonie.

Recentelijk heeft NTT Docomo voorzichtig aan de weg getimmerd met internationale samenwerkingsverbanden. Zo nam het bedrijf een belang van 19 procent in Hutchinson, gevestigd in Hongkong. Het Japanse mobiele telefoonbedrijf houdt tevens kantoor in de Verenigde Staten en Brazilië, maar de vanmorgen aangekondigde overeenkomst is de belangrijkste waar het de expansie buiten Azië betreft. In het weekblad The Economist vertelde bestuursvoorzitter Keiji Tachikawa van Docomo begin maart over zijn verwachtingen ten aanzien van mobiel dataverkeer. De topman liet toen weten dat het nog zeker tot 2010 zou duren voordat de opbrengsten uit dataverkeer op mobiele telefoons even groot zullen zijn als die uit conventionele gesprekken op het mobieltje. In een geschreven verklaring zei Tachikawa vanmorgen: "We hebben de ontwikkelingen in de dynamische Europese markt voor mobiele communicatie op de voet gevolgd." De uitgebreide dekking in de kernmarkten Duitsland, Nederland en België en het hooggeprezen management maken KPN Mobile tot een uitstekende partner waarmee NTT Docomo verdere groei binnen het Europese segment kan realiseren."

Onze correspondent in Tokio voegt hieraan toe: Docomo ging in 1998 naar de beurs en behoort inmiddels qua beurswaarde tot de allergrootste bedrijven van Japan. Moederbedrijf NTT bezit nog 67 procent van de aandelen. DoCoMo heeft 60 procent van de Japanse markt voor mobiele telefonie in handen. Het aantal mobiele bellers heeft in Japan recentelijk het aantal vaste telefoonaansluitingen overschreden.

NTT Docomo was tot voor kort niet actief op de internationale markt. Docomo zweerde tot dusver bij de eigen technologie. Japanse mobiele telefoons zijn ook niet in het buitenland te gebruiken, zoals in Europa wel het geval is. Afgelopen jaar bracht Docomo al een mobiele telefoon op de markt waarmee de gebruiker ook het internet op kan. Deze zogenoemde i-mode is zeer succesvol bij de consument maar loopt nog tegen kinderziekten aan.

NRC Webpagina's
9 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)