|
T I T E L : |
Election |
R E G I E : |
Alexander Payne |
M E T : |
Reese Witherspoon, Matthew Broderick, Chris Klein, Jessica Campbell, Mark Herelik, Daleaney Driscoll, Molly Hagan, Colleen Camp |
In: City 5 en Pathé ArenA, Amsterdam; Pathé 3, Scheveningen
Politieke satire op school
Door HANS BEEREKAMP
Aan de verrassende
Oscarnominatie voor Election (scenariobewerking door regisseur
Alexander Payne en Jim Taylor van een roman van Tom Perrotta) had er wat
mij betreft nog wel een toegevoegd mogen worden, namelijk voor
hoofdrolspeelster Reese Witherspoon.
Als de streberige scholier Tracy Flick creëert Witherspoon een schrikbeeld dat je niet snel vergeet:
een monstertje zonder vrienden (behalve haar moeder) dat in haar
bemoeizucht en goed begrepen eigenbelang over lijken gaat, en toch op de
buitenwereld een buitengewoon aangepaste indruk maakt.
Election is een kleine film van een nog tamelijk onbekende
regisseur; Payne maakte eerder het hier alleen op video uitgebrachte
Citizen Ruth (1996), dat net als Election is opgenomen in
zijn eigen stad Omaha. Uit die stad komt ook een aantal van de
debuterende jonge acteurs, en onderhuids voel je de authenticiteit van
Payne's scènes uit de provincie. Hoewel muziekzender MTV de film
produceerde, is Election geen standaardaflevering uit de schier
eindeloze serie high school-films, zoals MTV's eerdere Varsity
Blues. Het is eerder een geestige en sarcastische satire op het
Amerikaanse politieke bedrijf. Tracy Flick lijkt de enige kandidaat bij
de verkiezing van de voorzitter van de leerlingenraad, totdat de leraar
maatschappijleer (Matthew Broderick) om een complex van redenen
(waaronder zijn heimelijke verliefdheid op de door hem verafschuwde
Tracy) besluit een tegenkandidaat in stelling te brengen: een oerdomme,
geblesseerde sportheld. Dan meldt zich naast de Republikeinse
macchiavelliste en de Democratische goedzak om haar moverende redenen
een derde, onafhankelijke kandidate. De Ross Perot van deze verkiezing
is een nihilistische lesbienne, die snel aan populariteit wint door te
stellen dat politiek eigenlijk maar onzin is.
De knap geschreven cavalcade van over elkaar heen buitelende
ontwikkelingen heeft als rode draad dat elk personage, ondanks alle
nobele speeches en andere verklaringen, voornamelijk wordt voortgedreven
door seksueel getinte motieven. Alleen Tracy houdt slechts van zichzelf,
en zal het nog ver brengen in de wereld.
De ondertoon in Election valt te vergelijken met die in andere
recente films over de neergang van Amerikaanse idealen -
maatschappelijk, politiek en moreel - als American Beauty of
Happiness, maar dan op een aardser, filmisch minder
oorspronkelijk niveau. Payne zoekt niet naar alternatieven, hij
constateert slechts grimlachend dat veel mensen zich beter voordoen dan
ze zijn. De presentatie van Election tijdens het afgelopen
International Film Festival Rotterdam in de sectie Bad Teenage
Taste dekt de lading niet volledig, want Payne zwelgt niet in
wansmaak. Maar het is moeilijk om een etiketje te plakken op een goed
gemaakte, intelligente politieke satire, die zich toevallig op een
middelbare school afspeelt. De Nederlandse distributeur wist er, getuige
de kleine uitbreng in theaters die ook American Pie vertonen (dat
is pas echt slechte tienersmaak), kennelijk ook niet goed raad mee.
|
NRC Webpagina's
3 MEI 2000
|