|
T I T E L : |
Ghost Dog. The Way of the Samurai |
R E G I E : |
Jim Jarmusch |
M E T : |
Forest Whitaker, John Tormey, Cliff Gorman, Henry Silva, Isaach de Bankolé, Camille Winbush |
In: 9 theaters
Gestileerd geweld in vele talen
Door BIANCA STIGTER
In Ghost Dog: The Way of the
Samurai zijn een huurmoordenaar en een ijscoman met elkaar bevriend.
De een, een Amerikaan, spreekt alleen Engels, de ander, een
Haïtiaan, alleen Frans.
Ze denken vaak dat ze elkaar niet begrijpen, maar de kijker weet dankzij scholing of ondertiteling beter. Hun
conversatie is veel vloeiender dan ze zelf vermoeden: het Frans geeft
gewoon antwoord op het Engels. Ghost Dog, Jarmusch' zevende
speelfilm sinds zijn debuut Permanent Vacation van alweer twintig
jaar geleden, zit vol met zulke vertaalproblemen die soms geen problemen
blijken, en de een is nog maffer dan de ander. De zwarte huurmoordenaar
luistert naar hiphop, houdt van De wind in de wilgen en is een
strikte aanhanger van een achttiende-eeuws handboek voor samoerai, de
Hagekura. Zijn meester, met wie hij met behulp van postduiven
communiceert, is alleen geen Japanse edelman, maar een derderangs
mafioso. De huurmoordenaar, Ghost Dog, vindt dat geen probleem. Omdat
hij denkt dat de gangster een keer zijn leven heeft gered, is hij hem
onvoorwaardelijk trouw. Bovendien weet hij als het moet ook nog wel een
overeenkomst tussen hen te vinden. "Me and him, we're from different
tribes. And we're both almost extinct", zegt de samoerai.
De plot wordt in gang gezet als de huurmoordenaar en zijn baas in
ongenade vallen bij hoger in de hiërarchie verkerende mafioso. De
meester moet zijn knecht vermoorden, en vreest ook voor zijn eigen
leven. Dan neemt Ghost Dog het heft in handen en volgt een orgie van
geweld die door Jarmusch af en toe net zo cool in beeld wordt
gebracht als in zijn vorige film Dead Man, waarin Johnny Depp met
zijn geweer in het wilde westen 'gedichten schreef'. Ik heb het niet zo
op dit soort romantiek, maar de toon is in Ghost Dog wel lichter
dan in Dead Man. Het geweld in Ghost Dog slaat ook niet in
eerste instantie terug op de werkelijkheid, maar op andere films waarin
geweld al gestileerd is. Jarmusch noemt de film zelf een 'gangster
hiphop samoerai eastern western'. Soms worden de verschillen tussen die
werelden met een grapje ongedaan gemaakt. De baas van de lokale mafia
luistert bijvoorbeeld in zijn rode satijnen badjas niet naar opera of
Frank Sinatra maar huppelt tijdens het tanden poetsen op rap van Public
Enemy. Maar ook met dat soort flauwiteiten schraagt Jarmusch het
onderwerp van zijn film, de multiculturele samenleving.
Ghost Dog stelt steeds de vraag hoe vast de identiteit van mensen
daarin ligt.
Ghost Dog vindt zijn onstabiele kern in het titelpersonage, dat
formidabel robuust wordt gespeeld door Forest Whitaker. Whitaker is een
kunstenaar die zich niet makkelijk laat vastpinnen.. Als Ghost
Dog is Whitaker zwaar en vlug, dik en elegant, zachtaardig en
nietsontziend, opstandig en berustend. Hij belichaamt een weelde aan
eigenschappen die niet in elkaar te vertalen zijn.
|
NRC Webpagina's
26 APRIL 2000
|