|
T I T E L : |
Head On |
R E G I E : |
Ana Kokkinos |
M E T : |
Alex Dimitriades, Paul Capsis, Julian Garner, Tony Nikolakopoulos, Elena Mandalis, Eugenia Fragos, Damien Fotiou, Andrea Mandalis |
In: Desmet, Amsterdam; Haags Filmhuis; 't Hoogt, Utrecht; Cinemariënburg, Nijmegen
Allochtonen tussen verleidingen en tradities
Door HANS BEEREKAMP
Toen Head On, het debuut
van de Grieks-Australische regisseuse Ana Kokkinos, twee jaar geleden in
Cannes vertoond werd, gonsde hier en daar de vraag of zo'n stoutmoedige
en visueel openhartige film over homoseksualiteit en drugs wel overal
vertoond zou kunnen worden.
Het bleek reuze mee te vallen: zelfs de preutse Engelse filmcensuur liet Head On ongemoeid, en wie zich
nog herinnert dat de VPRO al in de jaren tachtig een veel vrijmoediger
anonieme homoseks portretterende film als Taxi zum Klo uitzond,
hoeft hier geen rel te verwachten.
Misschien waren de Australiërs nog wel het meest geschokt: de
hoofdrol van een 19-jarige rebel uit een Grieks arbeidersmilieu in
Melbourne, Ari, wordt immers vertolkt door een in eigen land populaire
soapacteur (Alex Dimitriades), en ook de expliciete behandeling van de
tegenstellingen tussen de verschillende etnische groepen in
Australië geeft weinig aanleiding tot nationale trots.
Het onderwerp van Head On is vooral het dilemma van tweede- en
derde-generatie alllochtonen, die zich niet helemaal los kunnen maken
van de eigen, in moreel opzicht rigide cultuur, en schuldgevoel ontlenen
aan de seksuele en maatschappelijke vrijheid die zij zichzelf gunnen.
Over dat zinnige thema zijn nog niet zo veel films gemaakt. Head
On laat goed zien, hoe de tegen hun milieu rebellerende jongeren
toch elke zaterdagavond weer naar het Griekse café gaan, de toorn
van hun vaders trotseren, maar meteen smelten, wanneer er met moeder op
traditionele muziek gedanst kan worden. Interessant is de constatering
van Kokkinos dat de verleidingen ook voornamelijk uit de eigen
subcultuur voortkomen, en niet van buiten. De hard drugs worden immers
aangeleverd door de kok van het Griekse restaurant en de tragische (hoe
kan het ook anders) travestiet Johnny is de zoon van een andere Griek,
ooit de beste vriend van Ari's vader.
Helaas maakt Head On de beloften van een relevante film over een
actueel probleem in de hele westerse wereld niet helemaal waar. Daarvoor
zijn de clichés te vet, het celebreren van seks en drugs te
opzichtig-oppervlakkig en vooral, de tekening van de personages te
schematisch. Ari blijft een masochistisch, van zelfhaat vervuld
personage, dat maar niet sympathiek wil worden, ook al kan de kijker
zich in theorie in zijn positie verplaatsen. Maar het op een roman
(Loaded van Christos Tsiolkas) gebaseerde Head On is geen
theoretische film, eerder een halfbakken poging om het allerlei soorten
publiek naar de zin te maken.
|
NRC Webpagina's
19 APRIL 2000
|