|
T I T E L : |
Solas |
R E G I E : |
Benito Zambrano |
M E T : |
Ana Fernández, María Galiana, Carlos Alvarez-Novoa, Juan Fernández |
In: 12 theaters
Liefde overwintin Spaans drama
Door BAS BLOKKER
Solas is een raadsel.
Niet de film zelf, die is zo ongeveer het tegendeel van een raadsel. Op
alles wat regisseur Benito Zambrano laat zien, heeft hij een stickertje
aangebracht: 'dit is wat ik bedoel'. En mocht het stickertje onleesbaar
zijn, dan kun je altijd terecht bij de uithangborden, de wegwijzers en
de spandoeken van Zambrano. Solas is overduidelijk.
Oude moeder trekt tijdelijk in bij haar verbitterde dochter Maria.
Waarom is Maria (Ana Fernández) zo bitter? Omdat alle mannen
klootzakken zijn: haar vader blaft, haar minnaar blaft, haar baas blaft.
Hijos de puta! Dat zijn het.
Alleen die oude buurman is hardnekkig aardig. Hij breekt eerst door de
zwijgzaamheid van Maria's moeder heen, dan, via haar, door het harde
pantser van Maria. Liefde overwint en in die zin zou je de film
troostrijk kunnen noemen.
Maar in Solas zit noch de romantische poëzie van, zeg,
Porgy and Bess, noch de poëzie van het alledaagse waar het
Italiaanse neo-realisme zoveel oog voor had. Alle gebaren, alle
scènes zijn tegelijkertijd gewoon en functioneel - zodat je
voortdurend het idee houdt naar iets banaals te kijken, zonder dat het
echt wil worden.
Eén moment zou je misschien neo-realistisch poëtisch kunnen
noemen. Als de oude moeder staat te praten en haar bus komt aan. Ze
haast zich naar de halte, wenkt de chauffeur en gaat voorlangs naar de
ingang. Geen moment maakt de bus aanstalten te vertrekken
vóór zij binnen is, dus haar gebaar verwijst alleen maar
naar haar angst om te laat te zijn. Eén veelbetekenend gebaar in
ruim anderhalf uur film - wat is dan het raadsel van Solas? Dat
de film een publieksfavoriet was tijdens het Rotterdams Filmfestival en
dat hij op de populairste film website een waardering van 8,6 krijgt. Er
moet een schreeuwend tekort zijn aan liefde die overwint.
|
NRC Webpagina's
12 APRIL 2000
|