|
T I T E L : |
Summer of Sam |
R E G I E : |
Spike Lee |
M E T : |
John Leguizamo, Adrien Brody, Mira Sorvino, Jennifer Esposito, Ben Gazzara, Bebe Neuwirth, John Savage |
In: Kriterion, Amsterdam
Spike Lee over de zomer van disco, punk en
seriemoorden
Door DANA LINSSEN
SOS is afgekort de titel van de
dertiende film van Spike Lee: Summer of Sam. Dat vat precies de
hulpkreet samen van de regisseur (die ditmaal als een televisiereporter
in zijn eigen film optreedt): 'Save our souls'.
Er is iets goed mis met de wereld en dat is allemaal in 1977 begonnen. Dat was niet alleen het
jaar van dansen op disco en pogo-en op punk, de dood van Elvis en de
overwinning van de New York Yankees. Het was ook het jaar waarin de in
de titel bedoelde psychopatische moordenaar 'Son of Sam' het in de New-
Yorkse Bronx op vrijende paartjes had voorzien. Lee ziet in hem de
katalysator van de teloorgang van de onschuld en een gouden tijdperk
(niet toevallig samenvallend met het einde van zijn eigen jeugd). Toch
heeft deze Sam niet de hoofdrol in Lee's omvangrijke epos over
vriendschap en verraad gekregen, die is weggelegd voor het Italiaanse
vriendenclubje wier leven drastisch door de dreiging van een loslopende
seriemoordenaar door elkaar wordt geschud. Opgejut door de media en de
hitte escaleren sluimerende gevoelens van onvrede en onverdraagzaamheid
waardoor iedereen die niet dezelfde huidskleur, seksuele geaardheid of
zelfs maar muzieksmaak heeft, een vijand wordt. Punker Ritchie denkt dat
je daar je opvoeding en de maatschappij de schuld van kunt geven en
discodanser Vinny vindt dat je zelf de verantwoordelijkheid voor je
daden moet nemen.
Maar omdat Spike Lee nou eenmaal Spike Lee is, boegbeeld van de Afro-
Amerikaanse cinema, nooit te beroerd om de eigen achterban te
schofferen, maar ook niet altijd even genuanceerd naar andere 'niggers
of the world', moeten er dan toch weer Zwarte Pieten worden uitgedeeld.
Dan lijkt de filmmaker die in Do the Right Thing, Jungle
Fever en Malcolm X subtielere standpunten wist in te nemen
net een groot kind dat boos is op alle 'anderen'. Hij doet weinig moeite
zijn ongenoegen te kanaliseren of motiveren, waardoor de film op drift
raakt. De suggestie dat 'de zoon van Uncle Sam' een predikaat is
wat op alle Amerikanen van na Vietnam van toepassing zou zijn, die,
zeker als ze wit, Italiaans of joods zijn allemaal in
psychokillers kunnen veranderen, is zelfs behoorlijk ergerlijk.
|
NRC Webpagina's
12 APRIL 2000
|